Land Serwis

SAM K-1 "Mocodawca" (2004) Piotra Gadomskiego - siła jest z nimi

Tabun 340 koni mechanicznych okiełznanych pod maską samochodu, zawrotny moment obrotowy 450 Nm - nic dziwnego, że SAM-a K-1 Piotra Gadomskiego i Rafała Ciepłego - zdobywców 3. miejsca w tegorocznym sezonie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych - ochrzczono mianem "Mocodawcy".

"Mocodawcę" - jak większość aut startujących w RMPST - zbudowano w oparciu o podzespoły wielu samochodów. Bazowym elementem pojazdu, którego projektantem i konstruktorem był Rafał Ciepły, jest rama Nissana Patrola GR, do której przykręcono klatkę bezpieczeństwa, a całość nakryto metalową karoserią Jeepa Wranglera.

Moc 340 KM auto zawdzięcza widlastej "ósemce", którą zapożyczono z Audi S6 Plus. Jednostka o pojemności 4,2 l pozwala rozpędzić samochód do prędkości przekraczających 120 km/h. Wynik ten może nie czyni piorunującego wrażenia, ale jeśli dodać, iż został osiągnięty podczas jazdy w terenie, gdy auto poruszało się na V biegu i przy włączonym reduktorze, wówczas staje się już wyczynem.

Oprócz silnika pozostałe elementy układu napędowego (pięciobiegowa, mechaniczna skrzynia, reduktor i sztywne mosty) pochodzą z Nissana Patrola GR. Mosty, które w rajdowej terenówce stanowią jej newralgiczną część, podczas budowy "Mocodawcy" zostały dodatkowo wzmocnione i obspawane, a w moście tylnym poprawiono właściwości cierne mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu.

Samochód ma 16-calowe felgi oraz kołkowe opony MaxiCross o rozmiarze 245 R16. Wykonane z aluminium felgi charakteryzują się niską masą nieresorowaną, co procentuje większą prędkością samochodu i lepszą pracą zawieszenia podczas jazdy po bezdrożach. Obręcze kół SAM-a mają ponadto duże odsadzenie ujemne (ET: - 35), czego efektem jest większa stabilność auta.

Zawieszenie samochodu zbudowano w oparciu o podzespoły Nissana Patrola. Zastosowane sprężyny mają regulowaną wysokość i sztywność; w firmowych amortyzatorach Öhlins można - stosownie do potrzeb - ustawiać tłumienie. Hamulce tarczowe pochodzą też z Patrola. W układzie hamulcowym znajdziemy też tak kuriozalne elementy jak serwo czy pompę hamulcową z... Fiata Uno.

"Mocodawcę" zbudowano ubiegłej zimy w oparciu o wcześniejszą wersję tego auta. Wówczas napędzał je turbodoładowany silnik Audi S2 o poj. 2,2 l. Samochodem w poprzedniej wersji gliwicka załoga Gadomski - Ciepły startowała w RMPST w roku 2003. Wymiana silnika na mocniejszą jednostkę napędową wymusiła gruntowną przebudowę pojazdu. Nowy, ważący ledwie 1.600 kg SAM zadebiutował w tym roku podczas II rundy RMPST w Słomczynie, gdzie - pomimo zbyt twardych sprężyn - zajął 3. miejsce. Po ich wymianie gliwiczanie pokazali na co ich stać, wygrywając m.in. rundę w Gorzowie Wlkp. i zajmując czołowe lokaty w pozostałych rajdach. Oby w przyszłym sezonie moc ich nie opuściła...

text i foto: Arkadiusz Kwiecień

Wywiad z Rafałem Ciepłym, celebrity news konstruktorem "Mocodawcy"

Cieply- Jak z perspektywy czasu oceniasz konstrukcję Twojego auta?

- Największą zaletą "Mocodawcy" jest oczywiście duża moc jego silnika, który zastąpił słabo radzący sobie na krętych i piaszczystych trasach motor z turbiną. 340 KM, którymi obecnie dysponujemy, powoduje nawet zrywanie przyczepności kół w kopnym piachu! Jestem również zadowolony z pracy zawieszenia, niskiej masy auta, a także jego mostów, które stanowią prawie synonim bezawaryjności. Zupełnie poniżej oczekiwań spisuje się natomiast skrzynia biegów Patrola, która psuje się niemal bezustannie.

- Zimą auto czekają zapewne kolejne modyfikacje...

- To oczywiste. Przede wszystkim zamierzamy obniżyć środek ciężkości auta o 15 cm, co poprawi jego stabilność na zakrętach. W realizacji tego planu pomoże nam wydłużenie rozstawu osi. A wszystko po to, by przyszłoroczny tytuł mistrzowski trafił w nasze ręce...

Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej", nr 97/2004 (956) z dnia: 7 grudnia 2004 roku.

Inne zmoty:

  • Fiat Ducato 4x4 Expedition - obieżyświat w wersji de luxe
    Fiat Ducato 4x4 Expedition - obieżyświat w wersji de luxe

    Gwiazdą targów caravaningowych w Düsseldorfie w Niemczech, które odbyły się w dniach 28 sierpnia - 6 września był off-roadowy kamper - Fiat Ducato 4x4 Expedition zbudowany został na bazie Ducato w wersji z długim rozstawem osi oraz wysokim dachem. Auto powstało we współpracy z prawdziwymi profesjonalistami w swojej branży: firmą Tecnoform zajmującą się wyposażeniem wnętrza, firmą Olmedo, która odpowiadała za personalizację nadwozia, oraz firmą Dangel, która była odpowiedzialna za opracowanie napędu 4x4.

  • Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Idea była skromna: zbudować dwie rajdówki „dla klientów”. Szybkie, niezawodne, o identycznej konstrukcji. Ale skoro budujemy dwie, to czemu od razu nie sześć? - pomyśleli Aleksander „Fazi” Szandrowski i Rafał Płuciennik, uruchamiając produkcję off-roadowej fabryki. Tak narodziło się OFFACTORY – (pierwsza w Polsce?) profesjonalna wypożyczalnia terenowych aut rajdowych.
  • Unimog (2003) - twarda sztuka
    Unimog (2003) - twarda sztuka
    Niewiele jest takich pojazdów w (nie tylko off-roadowym) świecie, które produkowane są już od ponad pięćdziesięciu lat i których założenia konstrukcyjne pozostają wciąż niezmienione. Bardzo rzadko się również zdarza, aby nazwa własna samochodu stała się pospolitym określeniem dla całej grupy pojazdów charakteryzujących się podobnymi walorami. Produkowany przez Mercedesa Unimog, bo o nim tu mowa, jest terenową ciężarówką, która w tym roku obchodzi 55. rocznicę swojego debiutu rynkowego.
  • Toyota Land Cruiser FJ40 Hot Rod - brzuchem po ziemi
    Toyota Land Cruiser FJ40 Hot Rod - brzuchem po ziemi

    Toyota Land Cruiser to jeden z tych samochodów, które na dobre zrosły się z krajobrazami półkuli południowej. To kultowe połączenie woła roboczego na bezdroża i auta klasy premium jest jednym z ulubionych pojazdów używanych przez mieszkańców Australii czy Republiki Południowej Afryki, cenionym szczególnie za trwałość i niezawodność. W RPA znana firma tuningowych zapaleńców zbudowała hotrod oparty na klasycznym FJ40 – być może najbardziej niezwykły Land Cruiser, jaki powstał w bogatej historii tego modelu.

  • JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    - W porównaniu do mojego poprzedniego samochodu nowy Jeep miał być lżejszy, niższy, posiadać zwolnice i wyciągarkę mechaniczną zsynchronizowaną z kołami – mówi o początkach prac nad nowym autem Wojciech Polowiec, zwycięzca Pucharu Polski 2003, wielokrotny triumfator słynnych rajdów KCS w Austrii oraz niezliczonej ilości innych rajdów przeprawowych w Polsce i za granicą. Nowego Wranglera, który powstał w krakowskim serwisie Raffi  według projektu Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego, mogliśmy po raz podziwiać przed tygodniem na inauguracyjnej rundzie Pucharu Polski 2008 w Bojanowie. Jeep, dla którego był to pierwszy poważny test w życiu, zdał go z bardzo dobrym rezultatem – Wojtek ze „Szwagrem” zajęli V miejsce. Teraz planują drobne poprawki, po wprowadzeniu których samochód ma już się bić o najwyższe lokaty. O Wranglerze Wojtka Polowca pewnie nie raz jeszcze będzie głośno na Terenowo.pl.
  • Zielonek po EVOlucji. Nowe zdjęcia!
    Zielonek po EVOlucji. Nowe zdjęcia!
    Któż z Was nie zna Zielonka, bodaj najbardziej zielonego (w dosłownym znaczeniu) Samuraia w Polsce? Rajdówka Kamila Konefała i Pawła Assmana przeszła w tym roku dużą metamorfozę i w zasadzie już jest gotowa do rozpoczęcia... sezonu 2013!