Land Serwis

SAM K-1 "Mocodawca" (2004) Piotra Gadomskiego - siła jest z nimi

Tabun 340 koni mechanicznych okiełznanych pod maską samochodu, zawrotny moment obrotowy 450 Nm - nic dziwnego, że SAM-a K-1 Piotra Gadomskiego i Rafała Ciepłego - zdobywców 3. miejsca w tegorocznym sezonie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych - ochrzczono mianem "Mocodawcy".

"Mocodawcę" - jak większość aut startujących w RMPST - zbudowano w oparciu o podzespoły wielu samochodów. Bazowym elementem pojazdu, którego projektantem i konstruktorem był Rafał Ciepły, jest rama Nissana Patrola GR, do której przykręcono klatkę bezpieczeństwa, a całość nakryto metalową karoserią Jeepa Wranglera.

Moc 340 KM auto zawdzięcza widlastej "ósemce", którą zapożyczono z Audi S6 Plus. Jednostka o pojemności 4,2 l pozwala rozpędzić samochód do prędkości przekraczających 120 km/h. Wynik ten może nie czyni piorunującego wrażenia, ale jeśli dodać, iż został osiągnięty podczas jazdy w terenie, gdy auto poruszało się na V biegu i przy włączonym reduktorze, wówczas staje się już wyczynem.

Oprócz silnika pozostałe elementy układu napędowego (pięciobiegowa, mechaniczna skrzynia, reduktor i sztywne mosty) pochodzą z Nissana Patrola GR. Mosty, które w rajdowej terenówce stanowią jej newralgiczną część, podczas budowy "Mocodawcy" zostały dodatkowo wzmocnione i obspawane, a w moście tylnym poprawiono właściwości cierne mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu.

Samochód ma 16-calowe felgi oraz kołkowe opony MaxiCross o rozmiarze 245 R16. Wykonane z aluminium felgi charakteryzują się niską masą nieresorowaną, co procentuje większą prędkością samochodu i lepszą pracą zawieszenia podczas jazdy po bezdrożach. Obręcze kół SAM-a mają ponadto duże odsadzenie ujemne (ET: - 35), czego efektem jest większa stabilność auta.

Zawieszenie samochodu zbudowano w oparciu o podzespoły Nissana Patrola. Zastosowane sprężyny mają regulowaną wysokość i sztywność; w firmowych amortyzatorach Öhlins można - stosownie do potrzeb - ustawiać tłumienie. Hamulce tarczowe pochodzą też z Patrola. W układzie hamulcowym znajdziemy też tak kuriozalne elementy jak serwo czy pompę hamulcową z... Fiata Uno.

"Mocodawcę" zbudowano ubiegłej zimy w oparciu o wcześniejszą wersję tego auta. Wówczas napędzał je turbodoładowany silnik Audi S2 o poj. 2,2 l. Samochodem w poprzedniej wersji gliwicka załoga Gadomski - Ciepły startowała w RMPST w roku 2003. Wymiana silnika na mocniejszą jednostkę napędową wymusiła gruntowną przebudowę pojazdu. Nowy, ważący ledwie 1.600 kg SAM zadebiutował w tym roku podczas II rundy RMPST w Słomczynie, gdzie - pomimo zbyt twardych sprężyn - zajął 3. miejsce. Po ich wymianie gliwiczanie pokazali na co ich stać, wygrywając m.in. rundę w Gorzowie Wlkp. i zajmując czołowe lokaty w pozostałych rajdach. Oby w przyszłym sezonie moc ich nie opuściła...

text i foto: Arkadiusz Kwiecień

Wywiad z Rafałem Ciepłym, celebrity news konstruktorem "Mocodawcy"

Cieply- Jak z perspektywy czasu oceniasz konstrukcję Twojego auta?

- Największą zaletą "Mocodawcy" jest oczywiście duża moc jego silnika, który zastąpił słabo radzący sobie na krętych i piaszczystych trasach motor z turbiną. 340 KM, którymi obecnie dysponujemy, powoduje nawet zrywanie przyczepności kół w kopnym piachu! Jestem również zadowolony z pracy zawieszenia, niskiej masy auta, a także jego mostów, które stanowią prawie synonim bezawaryjności. Zupełnie poniżej oczekiwań spisuje się natomiast skrzynia biegów Patrola, która psuje się niemal bezustannie.

- Zimą auto czekają zapewne kolejne modyfikacje...

- To oczywiste. Przede wszystkim zamierzamy obniżyć środek ciężkości auta o 15 cm, co poprawi jego stabilność na zakrętach. W realizacji tego planu pomoże nam wydłużenie rozstawu osi. A wszystko po to, by przyszłoroczny tytuł mistrzowski trafił w nasze ręce...

Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej", nr 97/2004 (956) z dnia: 7 grudnia 2004 roku.

Inne zmoty:

  • 403-konny Patrol by Extrem4x4 – przeszczep Biturbo
    403-konny Patrol by Extrem4x4 – przeszczep Biturbo
    Połączenie samochodu terenowego ze sportowym, użytkowym i trochę biznesowym. Ot takie auto „na co dzień” - dla wymagających i głodnych adrenaliny. Bielski serwis Extrem4x4 pochwalił się swoją najnowszą produkcją – jest nim 403-konny (!) Nissan Patrol, który najpierw został odrestaurowany (w najdrobniejszych detalach), a później poddany profesjonalnemu tuningowi.
  • Easy Rider - KTM 530 EXC-R (2009) - Miłosz Jaskólski
    Easy Rider - KTM 530 EXC-R (2009) - Miłosz Jaskólski
    Miłosz Jaskólski to jeden z nielicznych polskich motocyklistów, który regularnie staje w jednym szeregu z samochodami na starcie rajdów off-roadowych. W sezonie 2009 zajął m.in. 3. miejsce w rajdzie Great Escape Rally, 8. na Baja Saxonia, wygrał klasę motocykli w Transgothica Maraton, a na RMF Morocco Challenge pozwolił się prześcignąć jedynie Wojciechowi Renczowi. W odniesieniu tych sukcesów pomógł mu zmodernizowany motocykl KTM 530 EXC-R. To pierwszy jednoślad w historii Terenowo.pl, którego opis prezentujemy. Jednocześnie jest nam miło poinformować, że nasz portal – w uznaniu dla talentu i osiągnięć Miłosza – objął patronatem medialnym jego występy, a także działalność Motoracer Rally Team.
  • Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Zwycięzcą zakończonego niedawno rajdu Drezno-Wrocław 2011 po raz trzeci z rzędu została polska załoga. Takiego finału spodziewać się mogliśmy jeszcze przed rozpoczęciem zawodów, gdyż faworytów żądnych wygranej mieliśmy tak wielu, że zupełnie nieprawdopodobne wydawało się, aby którykolwiek z zagranicznych zawodników był w stanie zagrozić naszym off-roadowym asom. Jednym z głównych pretendentów do zajęcia najwyższego miejsca na podium był duet Paweł Oleszczak-Maciej Chełmicki, który wygrał przed dwoma laty, zapoczątkowując niezwykłą „polską” serię. Później przyszło zwycięstwo Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, a w tym roku sukces powtórzyli Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik (obie załogi startowały Gratami). Nissan Pawła i Maćka, z nowym silnikiem i lepszym zawieszeniem, w wyniku pechowych awarii nie dotarł niestety do mety tegorocznej edycji rajdu, choć długo plasował się w ścisłej czołówce. Swoje już jednak udowodnił – wygrywając Drezno-Wrocław 2009 czy MT Rally 2011. Z odpowiednią załogą w kabinie to jeden z najlepszych maratończyków Europy.
  • O'Range Rover (2005) - Krzysztof Turchan
    O'Range Rover (2005) - Krzysztof Turchan

    Choć Range Rover Classic bywa czasem przezywany kioskiem na kołach, w rzeczywistości stanowi wdzięczny materiał na wyczynową terenówkę. Samochód Krzysztofa Turchana, który - z racji koloru swego nadwozia - nazwany został O'Range Roverem, jest tego najlepszym dowodem.

  • Unimog U400 NAC Rally Team – gotowy na wszystko
    Unimog U400 NAC Rally Team – gotowy na wszystko
    Na podbój terenu można wyruszyć samotnie, wyposażając auto w wyciągarki, trapy, podnośniki, komplet narzędzi i części zamiennych. Taki ekwipunek nierzadko stanowi jednak znaczący ciężar, który – zwłaszcza w przypadku długich rajdów cross-country – bywa zbędnym obciążeniem i nierzadko stoi na drodze do zwycięstwa czy wysokiego miejsca w klasyfikacji. Jak wszyscy maratończycy, tak i off-roadowi długodystansowcy wolą walczyć z dystansem „na lekko”, oddając cały swój bagaż pomocnikowi, którego funkcję pełni zwykle szybka ciężarówka. Taki podział ról obowiązuje między innymi w zespole NAC Rally Team.
  • Land Rover Defender 110 wg Rayo 4x4 (2010) - terenowy batmobil
    Land Rover Defender 110 wg Rayo 4x4 (2010) - terenowy batmobil
    Legendarny pojazd Batmana – Batmobil – byłby superfajną bryką, gdyby nie jedna, podstawowa – z naszego punktu widzenia – wada: zero możliwości terenowych. Na nic zdałyby się naszemu bohaterowi jego liczne gadżety, gdyby przyszło mu ścigać Jokera poza granicami Gotham City. Metr za szosą Batmobil zawisłby bezradnie na podwoziu, a płaszcz Batmana szybko utytłałby się błotem. Wrocławska firma Rayo 4x4 postanowiła przyjść w sukurs „Netoperkowi”, sprawiając dla niego pojazd o znacznie większych możliwościach off-roadowych.