Land Serwis

Projekt SVM (2009) - inż. Rafał Radulski

08 Pazdziernika 2010
Pomysł na auto terenowe rozwijał się w mojej głowie od dawna. Zawsze marzyłem o skonstruowaniu samochodu z jednej strony oryginalnego, niepowtarzalnego pod względem wyglądu i stylistyki a z drugiej praktycznego, „mocnego” i wytrzymałego. Z czasem pomysły ewoluowały i precyzowały się, czego wynikiem jest parę koncepcji mojego pojazdu. Na etapie planowania, po konsultacjach z teoretykami i praktykami tematu powstała wersja, która do minimum sprowadza koszty, pracochłonność i poziom trudności konstrukcji i budowy samochodu ale pozwala na zachowanie unikalnego charakteru i uniwersalności auta. Jak chcę to zrobić?

Celem projektu SVM jest stworzenie samochodu nietypowego, o oryginalnym wyglądzie, którym właściciel będzie mógł „wyszaleć się” w terenie, a następnie zadać szyku na ulicach miast. Moim założeniem jest budowa samochodu przystosowanego do jazdy w trudnym terenie, do szybkiej jazdy po drogach np.: szutrowych a wszystko to przy prostocie obsługi i funkcjonalności pojazdu.

Projekt auta, nazwanego przeze mnie jako SVM, jest prosty. Za podstawę auta będzie służyć podwozie Suzuki Vitara lub Grand Vitara. Zastosowanie właśnie tego auta za podstawę zostało podyktowane przede wszystkim dużą dostępnością tych aut na rynku wtórnym, ich dobrą opinią co do trwałości i zdolności terenowych oraz zastosowaniem z przodu niezależnego zawieszenia.

Zgodnie z założeniami mój projekt może być wykonany w wersjach: rekreacyjno – użytkowej i rajdowej.

SVM_2WERSJA PODSTAWOWA (rekreacyjno – użytkowa):
Wykonanie: Mając podstawę konstrukcji, po rozebraniu na czynniki pierwsze podzespołów układów zawieszenia, napędowego, hamulcowego i kierowniczego, można będzie przystąpić do śrutowania ramy oraz ewentualnych jej napraw. Następnie wykonana zostanie klatka bezpieczeństwa na stałe połączona z ramą, rozciągająca się do przednich i tylnych punktów mocowania zawieszenia, co zwiększy trwałość oraz poprawi sztywność skrętną konstrukcji i w ten sposób bezpośrednio przyczyni się do poprawy właściwości jezdnych auta. Klatka bezpieczeństwa będzie jednocześnie kabiną pasażerską, do której będzie montowana przednia szyba, kompozytowe panele poszycia jak np. błotniki. W związku z tym że wersja podstawowa to auto otwarte zakładam ewentualność wzbogacenia jej o dach i drzwi jako opcja wyposażeniowa.

Jednocześnie, podążając za dzisiejszymi trendami oraz wychodząc naprzeciw rekreacyjno-użytkowemu charakterowi auta, za kabiną znajdzie się skrzynia ładunkowa o wymiarach (przybliżonych) 1x1,3x0,4m. Będzie możliwość założenia drzwi, dachu oraz zabudowy skrzyni, co uniezależni jazdę od warunków atmosferycznych, zmieniając jednocześnie przewiewnego pick-upa w praktyczne auto użytkowe zachowując jednak rzucający się w oczy design. W podwoziu zostanie zwiększony prześwit (w porównaniu z seryjnym podwoziem Suzuki zostanie zwiększony od 2-3 cali).

Na tylną oś trafią tarczowe hamulce oraz będzie możliwość zamontowania innego przełożenia zredukowanego oraz blokad mechanizmów różnicowych. Wszystko zależnie do potrzeb użytkownika.

WERSJA RAJDOWA:
Będzie istnieć także możliwość budowy auta przeznaczonego do rajdów. Samochód rajdowy różnić się będzie od wersji podstawowej poziomem wyposażenia (np. blokady mostów znajdą się w tzw. „standardzie”). Najpoważniejsze zmiany, nie licząc bazowania wyłącznie na podwoziu Grand Vitary, zaszłyby w zawieszeniu zawierającym w pełni regulowane amortyzatory oraz przednie zawieszenie ze zmienną geometrią. Klatka bezpieczeństwa zostanie lekko zmodyfikowana i zgodna z załącznikiem „J” dla grupy T1 według FIA. W wersji rajdowej samochód ma zapewnić niski koszt użytkowania i napraw dając jednocześnie wysoką trwałość, co przełoży się na łatwiejsze użytkowanie pojazdu przez załogę rajdową. Głównym przeznaczeniem wersji rajdowej będą rajdy szybkościowe, przez co duży nacisk zostanie położony na wysoką jakość pracy zawieszenia.

PROJEKT SVM jest gotowy, dopracowany i przemyślany. Każdy element i część ma już swoje miejsce. Także technologia wykonania klatki i jednoczęściowych drzwi z kompozytu i innych elementów poszycia jest opracowana.

Jedynym i najważniejszym czynnikiem decydującym o realizacji projektu SVM są pieniądze. Koszt budowy podstawowej wersji auta oscylowałby w granicach 35-40 tys. zł. Mając na uwadze wyjściowe zdolności terenowe Suzuki, jakość i trwałość podzespołów oraz zakres przeróbek, samochód ten mógłby być najtańszym na runku autem przeznaczonym do codziennej pracy , „off-roadowej zabawy” i do udziału w rajdach.

SVM_9Projekt czeka na zainteresowanie, sponsora, „inwestora” i entuzjastów, którzy chcą mieć i cieszyć się tym autem. Istnieje możliwość budowy auta na zamówienie.

Czekam na odzew i pozostaję do dyspozycji w przypadku wszelkich pytań i wątpliwości.

Autor projektu: Rafał Radulski – absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej ze specjalnością Pojazdy Samochodowe; w ciągu studiów opracował min. projekt automatycznej hydraulicznej blokady mechanizmu różnicowego z przeznaczeniem do samochodów osobowych i terenowych, także do aut wyczynowych; studia zakończył dyplomem obejmującym projekt samochodu rajdowego grupy T1 według regulaminu technicznego FIA, zdolnego startować w największych imprezach, jak Rajd Dakar, który powstał przy wsparciu merytorycznym znanego polskiego kierowcy off-road’owego, gdzie kierując czteroosobowym zespołem, zaprojektował układ zawieszenia niezależnego oraz przestrzenną konstrukcję nośną. Brał udział w III Międzynarodowym Sympozjum Naukowym Studentów i Doktorantów pt.: „Postęp w technikach wytwarzania i konstrukcji maszyn”, gdzie zaprezentował autorską prezentację pt.: „Zastosowanie parametrycznego modelowania CAD w projektowaniu pojazdu terenowego grupy T1”; Pomysłodawca projektu SVM, obecnie pracuje nad zaprojektowaniem i wykonaniem ramy z zawieszeniem do roweru zjazdowego. Hobby: sporty ekstremalne na czele z freeridem rowerowym, samochody wyczynowe, ich projektowanie i zagadnienia konstrukcyjne, rajdy terenowe. Kontakt: tel 668 976 984, e-mail: Th hottest celebrities is email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PROJEKT SVM
Cel projektu:

- stworzenie samochodu służącego do spełnienia przyjemności jazdy w terenie jak i posiadania nietypowego pojazdu, podkreślenia zainteresowań i statusu społecznego właściciela;
- stworzenie samochodu prostego w budowie, użytkowaniu i naprawach, przy jednoczesnym oryginalnym designie połączonym z funkcjonalnością i kontaktem z otoczeniem;
- stworzenie samochodu zdolnego do jazdy w trudnym terenie, jednocześnie zdolnego do szybkiej jazdy w terenie jak i po drogach np.: szutrowych;
- w wersji rajdowej stworzenie taniego, łatwo dostępnego samochodu dla początkujących, gdzie użytkowanie i naprawy nie będą kosztowne, zaś sam samochód pozwoli na bezstresową jazdę i „dowiezienie” załogi do mety, z przeznaczeniem do rajdów szybkościowych;
Cechy samochodu:
- rama, układy zawieszenia, kierowniczy, hamulcowy i napędowy od Suzuki Vitara lub Grand Vitara w wersji 5-cio drzwiowej (większy rozstaw osi = więcej miejsca i lepsze prowadzenie auta);
- silniki, zgodne z zastosowanymi w oryginalnym, długim Suzuki: 2.0 R4, 2.0 V6, 2.4 V6, 2.7 V6;
- rozbudowana klatka bezpieczeństwa, pełniąca jednocześnie rolę kabiny;
SVM_11- kompozytowe elementy poszycia nadwozia: pokrywa silnika, błotniki, panele boczne, w opcji dach, drzwi, zabudowa skrzyni ładunkowej; skrzynia ładunkowa z kompozytu lub aluminium;
- kabina dwumiejscowa, fotele kubełkowa, podstawowe instrumenty informacyjne oraz włączniki, w standardzie przednia szyba + wycieraczki, w opcji drzwi, dach, tylna szyba;
- ogólnie rzecz biorąc, wnętrze jak i sylwetkę auta można określić jako „techniczny minimalizm”;

Zakres przeróbek:

- rama śrutowana, zintegrowana z ramą rozbudowana do punktów mocowania zawieszenia klatka bezpieczeństwa, ponowne śrutowanie i malowanie, istnieje możliwość, zamiast malowania, ocynkowanie całej konstrukcji, co zapewni niepowtarzalny wygląd i trwałość;
- podzespoły z Suzuki zostają rozebrane, przejrzane, naprawione, zapewniając tym samym niezawodną pracę na długi czas;
- tylna oś otrzymuje tarczowe hamulce, przednia tarcze i klocki sportowe;
- zawieszenie podniesione o 2 cale + opony AT lub MT;
- w opcji będą: lift 3 calowy, blokady mostów, większe przełożenie reduktora, wyciągarka;

Wersja rajdowa:
- podwozie Grand Vitary + silnik 2.4 lub 2.7 V6;
- pełna kompletacja techniczna: blokady mostów, wyciągarka, 3 cale liftu;
- klatka bezpieczeństwa zgodna z załącznikiem „J” FIA dla grupy T1;
- regulowana geometria przedniego zawieszenia + amortyzatory z pełną regulacją charakterystyki (Ohlins lub Fox).

Text i rys: inż. Rafał Radulski

 

Inne zmoty:

  • Pomysły głupie, głupsze i ...  Jeep CJ7 military
    Pomysły głupie, głupsze i ... Jeep CJ7 military
    Pomysł na samochód powstał właściwie przypadkiem, w trakcie wymiany silnika w osobówce znajomego. Miałem komplet mostów od Patrola 260, skrzynię biegów z reduktorem od Patrola 160 i trochę innych gratów, a Michał - mój kolega, z którym tę wymianę silnika robiłem, zaproponował, że odda mi jednego ze swoich czterech (!) Jeepów CJ7 wraz z dokumentami jako bazę i jeszcze zrobi mi w nim remont blacharki. Skoro mosty i skrzynię mam, silnik to nie problem, a elektrykę zrobię samodzielnie, to w ciągu roku, na spokojnie, wybuduję auto mające kształt klasyka, ale na ulubionej przeze mnie, Nissanowej mechanice.
  • SAM 2315 (2003), czyli Mercedes à la Citroën Grzegorza Szwagrzyka
    SAM 2315 (2003), czyli Mercedes à la Citroën Grzegorza Szwagrzyka

    Startują wspólnie od 2000 roku, a w tegorocznym sezonie odnieśli swój największy sukces - zdobyli tytuł mistrzowski klasy O1 w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych. Grzegorza Szwagrzyka i Piotra Brakowieckiego łączy nie tylko jazda Mercedesem à la Citroën i zamiłowanie do ogromnych prędkości w terenie – obaj również nie powiedzą złego słowa o swym partnerze.

  • Czort z piekła rodem
    Czort z piekła rodem

    W pocie czoła, przez długie dni i miesiące… Budowa samochodu to nie żadna przysłowiowa bułka z masłem. Jednak wszystkie wysiłki, trudy i wyrzeczenia opłaciły się. Oto jestem w stanie przedstawić Wam pojazd będący spełnieniem mojej wizji, moich marzeń oraz pracy. Projekt SVM, który ochrzczony został imieniem... Czorta.

  • Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec
    Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec

    - Po szaleństwach w piasku i błocie postanowiłem sprawdzić, jak moja nowiutka Toyota RAV-4 poradzi sobie z niewielkim jeziorkiem. Wjechałem do wody, auto chwilę jeszcze mieliło kołami, po czym bezradnie ugrzęzło. Do środka zaczęła wlewać się woda. Zmieniarka płyt zarzęziła i znieruchomiała. "Ciekawe, czy uznają mi gwarancję?" - pomyślałem w duchu... - wspomina po sześciu latach Wojciech Polowiec, obecnie jeden z najlepszych polskich kierowców startujących w rajdach ekstremalnych.

  • Jeep Wrangler 4,7 V8 (2005) - Dariusz Luberda
    Jeep Wrangler 4,7 V8 (2005) - Dariusz Luberda

    Miał 10 lat, gdy po raz pierwszy zasiadł za kierownicą Jeepa. Kilkanaście lat później zdobył Puchar Europy 4x4. Zapisując się na jakikolwiek rajd przeprawowy w Europie, Dariusz Luberda nie musi się przedstawiać. Wszyscy doskonale go znają. Triumfator Pucharu Europy 4x4 2005, zwycięzca Pucharu Węgier 2001 i Pucharu Polski 2004, trzeci zawodnik ubiegłorocznego Rainforest Challenge. W odnoszeniu sukcesów, których pełną listę nie sposób tu wymienić, pomaga mu jego etatowy pilot Szymon Polak i monstrualny Jeep Wrangler.

  • Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic
    Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic

    Terenowy klasyk uzbrojony w dwie wyciągarki (w tym jedną mechaniczną!), 33-calowe koła, blokady Maxi Drive i profesjonalne zawieszenie Equipe? Podzespoły, z których posiadania dumna mogłaby być niejedna zmota, to rzadko spotykane wyposażenie w aucie budzącym szacunek z racji swego wieku i dostojeństwa. Czarny Range Rover Classic zbudowany przez krakowski Land Serwis skrywa tajemnice, które czynią go na wskroś wyjątkowym.