Land Serwis

Projekt SVM (2009) - inż. Rafał Radulski

08 Pazdziernika 2010
Pomysł na auto terenowe rozwijał się w mojej głowie od dawna. Zawsze marzyłem o skonstruowaniu samochodu z jednej strony oryginalnego, niepowtarzalnego pod względem wyglądu i stylistyki a z drugiej praktycznego, „mocnego” i wytrzymałego. Z czasem pomysły ewoluowały i precyzowały się, czego wynikiem jest parę koncepcji mojego pojazdu. Na etapie planowania, po konsultacjach z teoretykami i praktykami tematu powstała wersja, która do minimum sprowadza koszty, pracochłonność i poziom trudności konstrukcji i budowy samochodu ale pozwala na zachowanie unikalnego charakteru i uniwersalności auta. Jak chcę to zrobić?

Celem projektu SVM jest stworzenie samochodu nietypowego, o oryginalnym wyglądzie, którym właściciel będzie mógł „wyszaleć się” w terenie, a następnie zadać szyku na ulicach miast. Moim założeniem jest budowa samochodu przystosowanego do jazdy w trudnym terenie, do szybkiej jazdy po drogach np.: szutrowych a wszystko to przy prostocie obsługi i funkcjonalności pojazdu.

Projekt auta, nazwanego przeze mnie jako SVM, jest prosty. Za podstawę auta będzie służyć podwozie Suzuki Vitara lub Grand Vitara. Zastosowanie właśnie tego auta za podstawę zostało podyktowane przede wszystkim dużą dostępnością tych aut na rynku wtórnym, ich dobrą opinią co do trwałości i zdolności terenowych oraz zastosowaniem z przodu niezależnego zawieszenia.

Zgodnie z założeniami mój projekt może być wykonany w wersjach: rekreacyjno – użytkowej i rajdowej.

SVM_2WERSJA PODSTAWOWA (rekreacyjno – użytkowa):
Wykonanie: Mając podstawę konstrukcji, po rozebraniu na czynniki pierwsze podzespołów układów zawieszenia, napędowego, hamulcowego i kierowniczego, można będzie przystąpić do śrutowania ramy oraz ewentualnych jej napraw. Następnie wykonana zostanie klatka bezpieczeństwa na stałe połączona z ramą, rozciągająca się do przednich i tylnych punktów mocowania zawieszenia, co zwiększy trwałość oraz poprawi sztywność skrętną konstrukcji i w ten sposób bezpośrednio przyczyni się do poprawy właściwości jezdnych auta. Klatka bezpieczeństwa będzie jednocześnie kabiną pasażerską, do której będzie montowana przednia szyba, kompozytowe panele poszycia jak np. błotniki. W związku z tym że wersja podstawowa to auto otwarte zakładam ewentualność wzbogacenia jej o dach i drzwi jako opcja wyposażeniowa.

Jednocześnie, podążając za dzisiejszymi trendami oraz wychodząc naprzeciw rekreacyjno-użytkowemu charakterowi auta, za kabiną znajdzie się skrzynia ładunkowa o wymiarach (przybliżonych) 1x1,3x0,4m. Będzie możliwość założenia drzwi, dachu oraz zabudowy skrzyni, co uniezależni jazdę od warunków atmosferycznych, zmieniając jednocześnie przewiewnego pick-upa w praktyczne auto użytkowe zachowując jednak rzucający się w oczy design. W podwoziu zostanie zwiększony prześwit (w porównaniu z seryjnym podwoziem Suzuki zostanie zwiększony od 2-3 cali).

Na tylną oś trafią tarczowe hamulce oraz będzie możliwość zamontowania innego przełożenia zredukowanego oraz blokad mechanizmów różnicowych. Wszystko zależnie do potrzeb użytkownika.

WERSJA RAJDOWA:
Będzie istnieć także możliwość budowy auta przeznaczonego do rajdów. Samochód rajdowy różnić się będzie od wersji podstawowej poziomem wyposażenia (np. blokady mostów znajdą się w tzw. „standardzie”). Najpoważniejsze zmiany, nie licząc bazowania wyłącznie na podwoziu Grand Vitary, zaszłyby w zawieszeniu zawierającym w pełni regulowane amortyzatory oraz przednie zawieszenie ze zmienną geometrią. Klatka bezpieczeństwa zostanie lekko zmodyfikowana i zgodna z załącznikiem „J” dla grupy T1 według FIA. W wersji rajdowej samochód ma zapewnić niski koszt użytkowania i napraw dając jednocześnie wysoką trwałość, co przełoży się na łatwiejsze użytkowanie pojazdu przez załogę rajdową. Głównym przeznaczeniem wersji rajdowej będą rajdy szybkościowe, przez co duży nacisk zostanie położony na wysoką jakość pracy zawieszenia.

PROJEKT SVM jest gotowy, dopracowany i przemyślany. Każdy element i część ma już swoje miejsce. Także technologia wykonania klatki i jednoczęściowych drzwi z kompozytu i innych elementów poszycia jest opracowana.

Jedynym i najważniejszym czynnikiem decydującym o realizacji projektu SVM są pieniądze. Koszt budowy podstawowej wersji auta oscylowałby w granicach 35-40 tys. zł. Mając na uwadze wyjściowe zdolności terenowe Suzuki, jakość i trwałość podzespołów oraz zakres przeróbek, samochód ten mógłby być najtańszym na runku autem przeznaczonym do codziennej pracy , „off-roadowej zabawy” i do udziału w rajdach.

SVM_9Projekt czeka na zainteresowanie, sponsora, „inwestora” i entuzjastów, którzy chcą mieć i cieszyć się tym autem. Istnieje możliwość budowy auta na zamówienie.

Czekam na odzew i pozostaję do dyspozycji w przypadku wszelkich pytań i wątpliwości.

Autor projektu: Rafał Radulski – absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej ze specjalnością Pojazdy Samochodowe; w ciągu studiów opracował min. projekt automatycznej hydraulicznej blokady mechanizmu różnicowego z przeznaczeniem do samochodów osobowych i terenowych, także do aut wyczynowych; studia zakończył dyplomem obejmującym projekt samochodu rajdowego grupy T1 według regulaminu technicznego FIA, zdolnego startować w największych imprezach, jak Rajd Dakar, który powstał przy wsparciu merytorycznym znanego polskiego kierowcy off-road’owego, gdzie kierując czteroosobowym zespołem, zaprojektował układ zawieszenia niezależnego oraz przestrzenną konstrukcję nośną. Brał udział w III Międzynarodowym Sympozjum Naukowym Studentów i Doktorantów pt.: „Postęp w technikach wytwarzania i konstrukcji maszyn”, gdzie zaprezentował autorską prezentację pt.: „Zastosowanie parametrycznego modelowania CAD w projektowaniu pojazdu terenowego grupy T1”; Pomysłodawca projektu SVM, obecnie pracuje nad zaprojektowaniem i wykonaniem ramy z zawieszeniem do roweru zjazdowego. Hobby: sporty ekstremalne na czele z freeridem rowerowym, samochody wyczynowe, ich projektowanie i zagadnienia konstrukcyjne, rajdy terenowe. Kontakt: tel 668 976 984, e-mail: Th hottest celebrities is email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PROJEKT SVM
Cel projektu:

- stworzenie samochodu służącego do spełnienia przyjemności jazdy w terenie jak i posiadania nietypowego pojazdu, podkreślenia zainteresowań i statusu społecznego właściciela;
- stworzenie samochodu prostego w budowie, użytkowaniu i naprawach, przy jednoczesnym oryginalnym designie połączonym z funkcjonalnością i kontaktem z otoczeniem;
- stworzenie samochodu zdolnego do jazdy w trudnym terenie, jednocześnie zdolnego do szybkiej jazdy w terenie jak i po drogach np.: szutrowych;
- w wersji rajdowej stworzenie taniego, łatwo dostępnego samochodu dla początkujących, gdzie użytkowanie i naprawy nie będą kosztowne, zaś sam samochód pozwoli na bezstresową jazdę i „dowiezienie” załogi do mety, z przeznaczeniem do rajdów szybkościowych;
Cechy samochodu:
- rama, układy zawieszenia, kierowniczy, hamulcowy i napędowy od Suzuki Vitara lub Grand Vitara w wersji 5-cio drzwiowej (większy rozstaw osi = więcej miejsca i lepsze prowadzenie auta);
- silniki, zgodne z zastosowanymi w oryginalnym, długim Suzuki: 2.0 R4, 2.0 V6, 2.4 V6, 2.7 V6;
- rozbudowana klatka bezpieczeństwa, pełniąca jednocześnie rolę kabiny;
SVM_11- kompozytowe elementy poszycia nadwozia: pokrywa silnika, błotniki, panele boczne, w opcji dach, drzwi, zabudowa skrzyni ładunkowej; skrzynia ładunkowa z kompozytu lub aluminium;
- kabina dwumiejscowa, fotele kubełkowa, podstawowe instrumenty informacyjne oraz włączniki, w standardzie przednia szyba + wycieraczki, w opcji drzwi, dach, tylna szyba;
- ogólnie rzecz biorąc, wnętrze jak i sylwetkę auta można określić jako „techniczny minimalizm”;

Zakres przeróbek:

- rama śrutowana, zintegrowana z ramą rozbudowana do punktów mocowania zawieszenia klatka bezpieczeństwa, ponowne śrutowanie i malowanie, istnieje możliwość, zamiast malowania, ocynkowanie całej konstrukcji, co zapewni niepowtarzalny wygląd i trwałość;
- podzespoły z Suzuki zostają rozebrane, przejrzane, naprawione, zapewniając tym samym niezawodną pracę na długi czas;
- tylna oś otrzymuje tarczowe hamulce, przednia tarcze i klocki sportowe;
- zawieszenie podniesione o 2 cale + opony AT lub MT;
- w opcji będą: lift 3 calowy, blokady mostów, większe przełożenie reduktora, wyciągarka;

Wersja rajdowa:
- podwozie Grand Vitary + silnik 2.4 lub 2.7 V6;
- pełna kompletacja techniczna: blokady mostów, wyciągarka, 3 cale liftu;
- klatka bezpieczeństwa zgodna z załącznikiem „J” FIA dla grupy T1;
- regulowana geometria przedniego zawieszenia + amortyzatory z pełną regulacją charakterystyki (Ohlins lub Fox).

Text i rys: inż. Rafał Radulski

 

Inne zmoty:

  • Santana Anibal PS 10 (2004)
    Santana Anibal PS 10 (2004)

    Konstrukcja ramowa, zawieszenie zależne, sztywne mosty napędowe i napęd 4x4 to – zdaniem doświadczonych off–roaderów – klasyczne cechy auta terenowego. Tego rodzaju rozwiązania konstrukcyjne odznaczają się trwałością i wysoką odpornością na uszkodzenia, ale i zarazem niskim komfortem podróżowania. Jednym z nielicznych modeli aut, który wciąż zaliczony być może do „klasycznego nurt” off–roadu, jest hiszpański Anibal produkowany przez firmę Santana.

  • Czort z piekła rodem
    Czort z piekła rodem

    W pocie czoła, przez długie dni i miesiące… Budowa samochodu to nie żadna przysłowiowa bułka z masłem. Jednak wszystkie wysiłki, trudy i wyrzeczenia opłaciły się. Oto jestem w stanie przedstawić Wam pojazd będący spełnieniem mojej wizji, moich marzeń oraz pracy. Projekt SVM, który ochrzczony został imieniem... Czorta.

  • Fał Ósemka Szczurów (2009), czyli Patrol Evo III z Ełku
    Fał Ósemka Szczurów (2009), czyli Patrol Evo III z Ełku
    Po kilku latach taplania się w błocie, znudziło się nam przerabianie i ciągłe ulepszanie wysłużonego już przez kilka sezonów auta. Postanowiliśmy zbudować nową wyścigową przeprawówkę od podstaw. Miała być silna, wygodna, niewysoka i niezawodna… Miała spełniać nasze osobiste wymogi: nie za ciasna dla „Szczura” i nie za obszerna dla „Cichego”… To tak jak idealna kobieta dla nas obu:)
  • Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Zwycięzcą zakończonego niedawno rajdu Drezno-Wrocław 2011 po raz trzeci z rzędu została polska załoga. Takiego finału spodziewać się mogliśmy jeszcze przed rozpoczęciem zawodów, gdyż faworytów żądnych wygranej mieliśmy tak wielu, że zupełnie nieprawdopodobne wydawało się, aby którykolwiek z zagranicznych zawodników był w stanie zagrozić naszym off-roadowym asom. Jednym z głównych pretendentów do zajęcia najwyższego miejsca na podium był duet Paweł Oleszczak-Maciej Chełmicki, który wygrał przed dwoma laty, zapoczątkowując niezwykłą „polską” serię. Później przyszło zwycięstwo Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, a w tym roku sukces powtórzyli Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik (obie załogi startowały Gratami). Nissan Pawła i Maćka, z nowym silnikiem i lepszym zawieszeniem, w wyniku pechowych awarii nie dotarł niestety do mety tegorocznej edycji rajdu, choć długo plasował się w ścisłej czołówce. Swoje już jednak udowodnił – wygrywając Drezno-Wrocław 2009 czy MT Rally 2011. Z odpowiednią załogą w kabinie to jeden z najlepszych maratończyków Europy.
  • Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic
    Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic

    Terenowy klasyk uzbrojony w dwie wyciągarki (w tym jedną mechaniczną!), 33-calowe koła, blokady Maxi Drive i profesjonalne zawieszenie Equipe? Podzespoły, z których posiadania dumna mogłaby być niejedna zmota, to rzadko spotykane wyposażenie w aucie budzącym szacunek z racji swego wieku i dostojeństwa. Czarny Range Rover Classic zbudowany przez krakowski Land Serwis skrywa tajemnice, które czynią go na wskroś wyjątkowym.

  • Projekt SVM inż. Rafała Radulskiego – ciąg dalszy nastąpił
    Projekt SVM inż. Rafała Radulskiego – ciąg dalszy nastąpił

    Od ukazaniu światu pierwszego opisu Projektu SVM minęło ponad dwa lata. Czas niekrótki, ale wykorzystany pracowicie. Swój pomysł rozwijałem nieśpiesznie, ale szczegółowo, przemyślanie. Dziś jest gotowym do wdrożenia projektem, dokumentacją techniczną, a efektem końcowym ma być samochód terenowy... Ale zacznijmy od początku.