Land Serwis

Projekt SVM (2009) - inż. Rafał Radulski

08 Pazdziernika 2010
Pomysł na auto terenowe rozwijał się w mojej głowie od dawna. Zawsze marzyłem o skonstruowaniu samochodu z jednej strony oryginalnego, niepowtarzalnego pod względem wyglądu i stylistyki a z drugiej praktycznego, „mocnego” i wytrzymałego. Z czasem pomysły ewoluowały i precyzowały się, czego wynikiem jest parę koncepcji mojego pojazdu. Na etapie planowania, po konsultacjach z teoretykami i praktykami tematu powstała wersja, która do minimum sprowadza koszty, pracochłonność i poziom trudności konstrukcji i budowy samochodu ale pozwala na zachowanie unikalnego charakteru i uniwersalności auta. Jak chcę to zrobić?

Celem projektu SVM jest stworzenie samochodu nietypowego, o oryginalnym wyglądzie, którym właściciel będzie mógł „wyszaleć się” w terenie, a następnie zadać szyku na ulicach miast. Moim założeniem jest budowa samochodu przystosowanego do jazdy w trudnym terenie, do szybkiej jazdy po drogach np.: szutrowych a wszystko to przy prostocie obsługi i funkcjonalności pojazdu.

Projekt auta, nazwanego przeze mnie jako SVM, jest prosty. Za podstawę auta będzie służyć podwozie Suzuki Vitara lub Grand Vitara. Zastosowanie właśnie tego auta za podstawę zostało podyktowane przede wszystkim dużą dostępnością tych aut na rynku wtórnym, ich dobrą opinią co do trwałości i zdolności terenowych oraz zastosowaniem z przodu niezależnego zawieszenia.

Zgodnie z założeniami mój projekt może być wykonany w wersjach: rekreacyjno – użytkowej i rajdowej.

SVM_2WERSJA PODSTAWOWA (rekreacyjno – użytkowa):
Wykonanie: Mając podstawę konstrukcji, po rozebraniu na czynniki pierwsze podzespołów układów zawieszenia, napędowego, hamulcowego i kierowniczego, można będzie przystąpić do śrutowania ramy oraz ewentualnych jej napraw. Następnie wykonana zostanie klatka bezpieczeństwa na stałe połączona z ramą, rozciągająca się do przednich i tylnych punktów mocowania zawieszenia, co zwiększy trwałość oraz poprawi sztywność skrętną konstrukcji i w ten sposób bezpośrednio przyczyni się do poprawy właściwości jezdnych auta. Klatka bezpieczeństwa będzie jednocześnie kabiną pasażerską, do której będzie montowana przednia szyba, kompozytowe panele poszycia jak np. błotniki. W związku z tym że wersja podstawowa to auto otwarte zakładam ewentualność wzbogacenia jej o dach i drzwi jako opcja wyposażeniowa.

Jednocześnie, podążając za dzisiejszymi trendami oraz wychodząc naprzeciw rekreacyjno-użytkowemu charakterowi auta, za kabiną znajdzie się skrzynia ładunkowa o wymiarach (przybliżonych) 1x1,3x0,4m. Będzie możliwość założenia drzwi, dachu oraz zabudowy skrzyni, co uniezależni jazdę od warunków atmosferycznych, zmieniając jednocześnie przewiewnego pick-upa w praktyczne auto użytkowe zachowując jednak rzucający się w oczy design. W podwoziu zostanie zwiększony prześwit (w porównaniu z seryjnym podwoziem Suzuki zostanie zwiększony od 2-3 cali).

Na tylną oś trafią tarczowe hamulce oraz będzie możliwość zamontowania innego przełożenia zredukowanego oraz blokad mechanizmów różnicowych. Wszystko zależnie do potrzeb użytkownika.

WERSJA RAJDOWA:
Będzie istnieć także możliwość budowy auta przeznaczonego do rajdów. Samochód rajdowy różnić się będzie od wersji podstawowej poziomem wyposażenia (np. blokady mostów znajdą się w tzw. „standardzie”). Najpoważniejsze zmiany, nie licząc bazowania wyłącznie na podwoziu Grand Vitary, zaszłyby w zawieszeniu zawierającym w pełni regulowane amortyzatory oraz przednie zawieszenie ze zmienną geometrią. Klatka bezpieczeństwa zostanie lekko zmodyfikowana i zgodna z załącznikiem „J” dla grupy T1 według FIA. W wersji rajdowej samochód ma zapewnić niski koszt użytkowania i napraw dając jednocześnie wysoką trwałość, co przełoży się na łatwiejsze użytkowanie pojazdu przez załogę rajdową. Głównym przeznaczeniem wersji rajdowej będą rajdy szybkościowe, przez co duży nacisk zostanie położony na wysoką jakość pracy zawieszenia.

PROJEKT SVM jest gotowy, dopracowany i przemyślany. Każdy element i część ma już swoje miejsce. Także technologia wykonania klatki i jednoczęściowych drzwi z kompozytu i innych elementów poszycia jest opracowana.

Jedynym i najważniejszym czynnikiem decydującym o realizacji projektu SVM są pieniądze. Koszt budowy podstawowej wersji auta oscylowałby w granicach 35-40 tys. zł. Mając na uwadze wyjściowe zdolności terenowe Suzuki, jakość i trwałość podzespołów oraz zakres przeróbek, samochód ten mógłby być najtańszym na runku autem przeznaczonym do codziennej pracy , „off-roadowej zabawy” i do udziału w rajdach.

SVM_9Projekt czeka na zainteresowanie, sponsora, „inwestora” i entuzjastów, którzy chcą mieć i cieszyć się tym autem. Istnieje możliwość budowy auta na zamówienie.

Czekam na odzew i pozostaję do dyspozycji w przypadku wszelkich pytań i wątpliwości.

Autor projektu: Rafał Radulski – absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej ze specjalnością Pojazdy Samochodowe; w ciągu studiów opracował min. projekt automatycznej hydraulicznej blokady mechanizmu różnicowego z przeznaczeniem do samochodów osobowych i terenowych, także do aut wyczynowych; studia zakończył dyplomem obejmującym projekt samochodu rajdowego grupy T1 według regulaminu technicznego FIA, zdolnego startować w największych imprezach, jak Rajd Dakar, który powstał przy wsparciu merytorycznym znanego polskiego kierowcy off-road’owego, gdzie kierując czteroosobowym zespołem, zaprojektował układ zawieszenia niezależnego oraz przestrzenną konstrukcję nośną. Brał udział w III Międzynarodowym Sympozjum Naukowym Studentów i Doktorantów pt.: „Postęp w technikach wytwarzania i konstrukcji maszyn”, gdzie zaprezentował autorską prezentację pt.: „Zastosowanie parametrycznego modelowania CAD w projektowaniu pojazdu terenowego grupy T1”; Pomysłodawca projektu SVM, obecnie pracuje nad zaprojektowaniem i wykonaniem ramy z zawieszeniem do roweru zjazdowego. Hobby: sporty ekstremalne na czele z freeridem rowerowym, samochody wyczynowe, ich projektowanie i zagadnienia konstrukcyjne, rajdy terenowe. Kontakt: tel 668 976 984, e-mail: Th hottest celebrities is email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PROJEKT SVM
Cel projektu:

- stworzenie samochodu służącego do spełnienia przyjemności jazdy w terenie jak i posiadania nietypowego pojazdu, podkreślenia zainteresowań i statusu społecznego właściciela;
- stworzenie samochodu prostego w budowie, użytkowaniu i naprawach, przy jednoczesnym oryginalnym designie połączonym z funkcjonalnością i kontaktem z otoczeniem;
- stworzenie samochodu zdolnego do jazdy w trudnym terenie, jednocześnie zdolnego do szybkiej jazdy w terenie jak i po drogach np.: szutrowych;
- w wersji rajdowej stworzenie taniego, łatwo dostępnego samochodu dla początkujących, gdzie użytkowanie i naprawy nie będą kosztowne, zaś sam samochód pozwoli na bezstresową jazdę i „dowiezienie” załogi do mety, z przeznaczeniem do rajdów szybkościowych;
Cechy samochodu:
- rama, układy zawieszenia, kierowniczy, hamulcowy i napędowy od Suzuki Vitara lub Grand Vitara w wersji 5-cio drzwiowej (większy rozstaw osi = więcej miejsca i lepsze prowadzenie auta);
- silniki, zgodne z zastosowanymi w oryginalnym, długim Suzuki: 2.0 R4, 2.0 V6, 2.4 V6, 2.7 V6;
- rozbudowana klatka bezpieczeństwa, pełniąca jednocześnie rolę kabiny;
SVM_11- kompozytowe elementy poszycia nadwozia: pokrywa silnika, błotniki, panele boczne, w opcji dach, drzwi, zabudowa skrzyni ładunkowej; skrzynia ładunkowa z kompozytu lub aluminium;
- kabina dwumiejscowa, fotele kubełkowa, podstawowe instrumenty informacyjne oraz włączniki, w standardzie przednia szyba + wycieraczki, w opcji drzwi, dach, tylna szyba;
- ogólnie rzecz biorąc, wnętrze jak i sylwetkę auta można określić jako „techniczny minimalizm”;

Zakres przeróbek:

- rama śrutowana, zintegrowana z ramą rozbudowana do punktów mocowania zawieszenia klatka bezpieczeństwa, ponowne śrutowanie i malowanie, istnieje możliwość, zamiast malowania, ocynkowanie całej konstrukcji, co zapewni niepowtarzalny wygląd i trwałość;
- podzespoły z Suzuki zostają rozebrane, przejrzane, naprawione, zapewniając tym samym niezawodną pracę na długi czas;
- tylna oś otrzymuje tarczowe hamulce, przednia tarcze i klocki sportowe;
- zawieszenie podniesione o 2 cale + opony AT lub MT;
- w opcji będą: lift 3 calowy, blokady mostów, większe przełożenie reduktora, wyciągarka;

Wersja rajdowa:
- podwozie Grand Vitary + silnik 2.4 lub 2.7 V6;
- pełna kompletacja techniczna: blokady mostów, wyciągarka, 3 cale liftu;
- klatka bezpieczeństwa zgodna z załącznikiem „J” FIA dla grupy T1;
- regulowana geometria przedniego zawieszenia + amortyzatory z pełną regulacją charakterystyki (Ohlins lub Fox).

Text i rys: inż. Rafał Radulski

 

Inne zmoty:

  • GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech
    GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

    Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

  • SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    Dopiero zadebiutował (przed tygodniem na rajdzie Hungarian Baja 2010), w dodatku niezbyt udanie (nie dotarł do mety), a jednak już wzbudza ogromne zainteresowanie, a fachowcy wróżą mu świetlaną przyszłość. SAM Mercedes 35 CC to profesjonalnie zaprojektowana i zbudowana na ramie przestrzennej rajdówka cross-country spełniające wymogi najnowszych przepisów FIA. Jej celem są zwycięstwa w najtrudniejszych i najszybszych rajdach na świecie. I czołowe miejsca w Dakarze.
  • Mercedes W 463 - Wojciech Tolak (2007)
    Mercedes W 463 - Wojciech Tolak (2007)
    W off-roadowym środowisku rajd Berlin-Wrocław owiany jest zasłużoną legendą. Siedem dni zmagań, blisko 1500 kilometrów w terenie, kilkaset maszyn na starcie. Jedni walczą o każdą sekundę, inni opalają się, gdy już znudzi im się jechać. Tylko tutaj zdarza się, że do zawodników strzelają z czołgów – oczywiście przez przypadek, ale zdarzyło się to naprawdę! Nigdzie indziej w Europie off-roaderzy nie pokonują tak długiej trasy, w tak ciężkim terenie i w tak doborowym towarzystwie. Od paru lat naszym etatowym reprezentantem na tym rajdzie jest polska załoga Wojciech Tolak – Maciej Szurkowski, startująca charakterystycznym białym Mercedesem G z rejestracją F1 Wilk.
  • Tomcat Piotra Kowala (2008) - Born to be wild
    Tomcat Piotra Kowala (2008) - Born to be wild
    Takiego Tomcata jeszcze w Polsce nie było. Piotrek Kowal, którego ostatnio częściej można było zobaczyć za sterami stareńkiego już „ES-a”, na rajd Drezno-Wrocław przygotował nowiutkiego Tomcata z 5-litrowym silnikiem o mocy prawie 300 KM, którym wystartuje w parze z Andrzejem Derengowskim. A jak wiadomo, Tomcaty lubią zwyciężać na tym rajdzie...
  • Land Rover Zordrag wg Rayo4x4 (2010)
    Land Rover Zordrag wg Rayo4x4 (2010)
    Gdyby na rajdzie Drezno-Wrocław odbywał się automobilowy konkurs Mistera Piękności, Land Rover Zordrag skonstruowany przez firmę Rayo4x4 byłby murowanym faworytem do zwycięstwa. Myśl ta bynajmniej nie jest podszytą ironią, bowiem pomarańczowa rajdówka Jacka Iskry i Michała Wiewiórowskiego, chlubić się może nie tylko zewnętrzną urodą, ale i niezwykle frapującym wnętrzem.
  • Jimny EVO6 Marcina Małolepszego i Łukasza Kożuchowskiego
    Jimny EVO6 Marcina Małolepszego i Łukasza Kożuchowskiego
    Waży tylko 850 kilogramów, dysponując mocą 160 KM. Ma w pełni niezależne zawieszenie, obie osie skrętne i silnik umieszczony za kabiną załogi. Z dwoma wyciągarkami i prześwitem identycznym jak w Gratach zamierza rzucić rękawicę najlepszym autom przeprawowym w kraju. Jimny EVO6 vel GADzior nr 4 Marcina „Małysza” Małolepszego – projekt realizowany przez STRANGE-SERVICE Łukasza Kożuchowskiego – ma szansę doprowadzić do małej rewolucji w naszym świecie rajdów terenowych.