Land Serwis

Nissan Patrol K160/260 wg Peepuck! - na dobre i na złe

Po okresie dłubania w szczepowym GAZ-ie 69 i długim rozbracie z off-roadem, w 2005 roku stałem się posiadaczem własnego samochodu terenowego - Nissana Patrola K160/260.

Jest to model przejściowy, początek produkcji Patroli w Hiszpanii. Bardzo krótka seria pojazdów z 1989-1991 roku. W zasadzie od klasycznej japońskiej 160-ki różni się tylko VIN-em i kilkoma kosmetycznymi zmianami wewnątrz kabiny. Auto kupiłem po oglądnięciu wielu 160-ek. W tamtym okresie nie stać mnie było na zakup GR-a. Wszystkie pojazdy, jakie oglądałem, zazwyczaj prezentowały się „słabo”. Styrane, mocno okaleczone wnętrza przez domorosłych innowatorów - rolników itd, itp.

W zasadzie już zrezygnowany pojechałem oglądnąć ten egzemplarz. Wystawiony był za 16 tysięcy. Jadąc pomyślałem: „OK, jak będzie w miarę ładny i gość spuści do 13-stu, to biorę...".

Gdy stanąłem przed autem, od razu wiedziałem, że będzie mój. Pojazd był przywieziony z Holandii i na tle tych kilkunastu 160-ek, które oglądałem, wyglądał jak z salonu. Kompletne, mało zniszczone wnętrze (brakowało tylko tylnej kanapy, wiadomo Holandia...) oraz ogólnie świetna kondycja mechaniczna przeważyły szalę. I tak jest u mnie do dzisiaj i pewnie zostanie do śmierci technicznej.

Uterenowianie pojazdu następowało stopniowo i wszystkim „świerzakom” polecam taki system. Wiele mnie to nauczyło i pozwoliło poznać wóz na wylot. Najpierw pojeździłem na AT-eku 31", jednak szybko znudziło mi się ciąganie 2-tonowego pudła z lagru... Kolejnym etapem był więc 31" MT - przeskok w kosmos. Wóz zaczął działać jak na terenówkę przystało.

Peepuck2Ale wszystko to mało. Padło na modyfikację zawieszenia i kolejny rozmiar MT. Długo rozważałem, jak zmodyfikować resoraka. Przedłużanie wieszaków z miejsca odrzuciłem jako najgłupszy pomysł. Lift budy mnie nie satysfakcjonował. Nie zależało mi na upchnięciu większego koła, ale na zwiększeniu prześwitu. Z racji, że pojazd był wykorzystywany również na co dzień, SPOA budziło moje wątpliwości. Zdecydowałem się ostatecznie na mocno pionierską w tym okresie metodę stosowaną w tych modelach: obniżenie mocowań resorów. Wszystkie mocowania poszły niżej o 5 cm od oryginału z zachowaniem geometrii zawieszenia. Jak się później okazało, był to strzał w „dychę”. Pojazd prowadził się świetnie, w terenie na kołach 33" radził sobie bardzo dobrze i niewiele w sumie odbiegał od GR-ów. Z perspektywy czasu uważam, że w takiej konfiguracji pojazd był najsprawniejszy terenowo w całej historii użytkowania, pomimo iż w późniejszym czasie dostał jeszcze koła 35".

Oczywiście oprócz zawieszenia Patrol uległ ogólnemu przystosowaniu do użytkowania w terenie. Zderzaki z zaczepami, wyciągarka.... No właśnie, wyciągarka. A no leży sobie nasmarowana od 4 lat na półce, bo nie ma czasu ani komu zamontować;P

W planach na przyszłość jest doprowadzenie pojazdu do stanu może nie zabytkowego, ale będzie to już raczej pojazd czysto zlotowy, a nie pompa do gnoju...

W terenie planowana jest zaś przesiadka na GR-a. Co z tego wyjdzie? Czas pokaże…:)

Text i foto: Peepuck! (zobacz oryginalny opis Nissana w Garażu na forum.terenowo.pl)

Nissan Patrol K160/260 (1989) - dane techniczne

  • Paliwo: diesel
  • Typ silnika: 6 cylindrów w rzędzie, rozrząd na kołach zębatych
  • Pojemność silnika: 3,3 l
  • Moc: 98 KM
  •  
  • Typ napędu 4x4: dołączany przód 50/50
  • Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
  • Skrzynia rozdzielcza: koła zębate
  • Mosty napędowe: przód C-200, tył H233B+ lsd, 1:4,375
  • Zawieszenie przednie: sztywny most+resor piórowy
  • Zawieszenie tylne: sztywny most+resor piórowy
  • Hamulce przednie: tarczowe
  • Hamulce tylne: bębny
  • Opony: BFG celebrity news 35" MT
  • Felgi: 15

Chcesz zaprezentować swoją firmę, zespół lub samochód na portalu TERENOWO.PL? Wejdź na forum.terenowo.pl - załóż bloga i/lub dodaj swoją terenówkę do garażu. To nic nie kosztuje, a zapewnia rozgłos w off-roadowym świecie. Najciekawsze wpisy oraz prezentacje samochodów będą prezentowane na głównej stronie TERENOWO.PL.

Pochwal się swoją terenówką!

 

Inne zmoty:

  • Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Zwycięzcą zakończonego niedawno rajdu Drezno-Wrocław 2011 po raz trzeci z rzędu została polska załoga. Takiego finału spodziewać się mogliśmy jeszcze przed rozpoczęciem zawodów, gdyż faworytów żądnych wygranej mieliśmy tak wielu, że zupełnie nieprawdopodobne wydawało się, aby którykolwiek z zagranicznych zawodników był w stanie zagrozić naszym off-roadowym asom. Jednym z głównych pretendentów do zajęcia najwyższego miejsca na podium był duet Paweł Oleszczak-Maciej Chełmicki, który wygrał przed dwoma laty, zapoczątkowując niezwykłą „polską” serię. Później przyszło zwycięstwo Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, a w tym roku sukces powtórzyli Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik (obie załogi startowały Gratami). Nissan Pawła i Maćka, z nowym silnikiem i lepszym zawieszeniem, w wyniku pechowych awarii nie dotarł niestety do mety tegorocznej edycji rajdu, choć długo plasował się w ścisłej czołówce. Swoje już jednak udowodnił – wygrywając Drezno-Wrocław 2009 czy MT Rally 2011. Z odpowiednią załogą w kabinie to jeden z najlepszych maratończyków Europy.
  • Sposób na dobrą zabawę, czyli „budżetowa” Suzuki Vitara Unitest Rally Team
    Sposób na dobrą zabawę, czyli „budżetowa” Suzuki Vitara Unitest Rally Team
    Starty w najciekawszych imprezach cross-country rozpoczęliśmy w 2011 roku Nissanem Patrolem. Klasyczna terenówka nadająca się „do wszystkiego” okazała się zbyt ociężała i toporna do szybkiej jazdy rajdowej, a dalsze modyfikacje niezbędne do usportowienia mastodonta byłyby studnią bez dna. Montaż silnika V8 Audi i zawieszenia coil-over był rozpatrywany w zimowe wieczory, jednak koszt plus awaryjność takiej kombinacji były nie do zaakceptowania.
  • Etatowy pomocnik – serwisowy MAN F2000
    Etatowy pomocnik – serwisowy MAN F2000
    Gdy rajd Dakar przeniósł się z Afryki do Ameryki Południowej, wozami serwisowymi większości teamów stały się komfortowe, duże ciężarówki przystosowane do szybkiej jazdy po drogach asfaltowych, ale bezradne w konfrontacji z terenem. Na ich tle serwisowy MAN F2000 zespołu NAC Rally Team wygląda być może nieco archaicznie, ale swoimi możliwościami bije je na głowę.
  • Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem
    Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem
    W czasach zagrażającej nam recesji, a jednocześnie galopującego wyścigu zbrojeń w off-roadzie przykład niskobudżetowej Suzuki Vitara X-90 zbudowanej przez Suzuki-serwis.pl, która w sezonie 2012 rozwiązała worek z pucharami (m.in. wygrywając klasyfikację generalną Serii 4x4 w klasie Sport) jest niezwykle budujący. Okazuje się, że zwycięstwa w prestiżowych zawodach nie zawsze muszą kosztować mnóstwo pieniędzy...
  • Unimog 416 by Extrem 4x4 – autobus do zadań specjalnych
    Unimog 416 by Extrem 4x4 – autobus do zadań specjalnych
    Właściciel pojazdu – nasz dobry znajomy z wcześniejszych projektów – Darek, zakupił kiedyś Mercedesa Unimog 416 z myślą o… No właśnie - chyba zakupił go, bo się w nim zakochał bez specjalnych potrzeb użytkowych.
  • Suzuki Maja (2008) Jacka Ambrozika i Mariusza Borowskiego - mistrz wagi lekkiej
    Suzuki Maja (2008) Jacka Ambrozika i Mariusza Borowskiego - mistrz wagi lekkiej
    Sympatia Jacka Ambrozika do małych terenówek jest powszechnie znana. Przez lata startował Samuraiem, w ubiegłym roku przesiadł się do Suzuki Jimny, którą wraz z Mariuszem  skonstruowali we własnym warsztacie MaJa4x4. Kilka dni temu obaj zawodnicy osiągnęli swój największy sukces w karierze – zwyciężyli Magam Trophy 2008 i w nagrodę pojadą w grudniu do Malezji na słynny Rainforest Challenge.