Land Serwis

Jawan 4x4 Zmota – mroczny rycerz

Po dwóch latach wstrzymania regularnych startów w off-roadzie i przebudowywaniu różnych terenówek i quadów, właściciel garażu Jawan 4x4 Jan Ciemny, pokazał swoje dzieło, nad którym pracował w „wolnych” chwilach od początku roku.

ZOBACZ TAKŻE: Nissan Patrol GR by Jawan4x4 – nawet czołgi mu nie straszne

Auto jest konstrukcją własnego projektu i powstało na kawałku ramy z pierwszej wersji Patrola. Zbudowane zostało z aktualnym trendem, lecz zamiast benzynowej V8 pod aluminiową maskę trafił „bawarski” 3-litrowy diesel w którym drzemie 240 KM i 500 Nm. Mosty również zgodnie z nurtem zostały portalowe, ale nie „laplandery” tylko niemieckie z Unimoga. Aby zatrzymać auto hamulce zostały przerobione na tarczowe i wyposażone po 2 zaciski na koło. Taki układ skutecznie zatrzymuje szybkiego diesla w miejscu. Aby skręcić autem wyposażonym w 36-calowe Simexy z dętlokiem i felgami przespawanymi według własnej koncepcji, układ kierowniczy został zaadoptowany z Nissana Partola Y61. Za tłumienie drgań i „komfortową” jazdę odpowiadają amortyzatory coil overy FOX 12 cali 2.5 z przodu i FOX 14 cali 2,5 z tyłu. Sprężyny zostały dobrane do masy auta, która wynosi 1860 kg!

Każda zmota musi być wyposażona w porządne wyciągarki i tak na przód trafiła aluminiowa wyciągarka mechaniczna z BRDM-a z karbowaną (prasowaną) 75 metrową liną stalową o średnicy 10 mm od KR-Poland, a tył zabezpiecza amerykański SUPERWINCH 16500 Lbs z 12 mm syntetykiem. Za przekazywanie mocy odpowiada reduktor z Robura z PTO do mechanika.

Do oświetlenia drogi przed i za autem posłużyły zgodnie z trendem ekologicznym lampy z diodami LED. Z przodu listwa i dodatkowe dwa światła robocze zamontowane w unikatowej aluminiowej masce, wyprofilowanej ręcznie, tył dwa Led-y robocze i standardowe światła, które musi mieć każdy samochód dopuszczony do ruchu.

Poprzez zastosowanie „dość” ciężkich mostów od Unimoga auto ma nisko położony środek ciężkości i bardzo dobrze trzyma się trawersów. Przyśpieszenie choć mało ważne w przeprawie też robi wrażenie, nawet na bardzo „elastycznym” 5 biegu.

Wszystkich, którzy chcą na żywo obejrzeć zmotę i zamienić kilka słów z autorem i właścicielem JAWAN 4x4 zapraszamy na nasze stoisko na targach OffRoad Show Poland w dniach 17-18.11.12.
Serdecznie zapraszamy!

Text i foto: Rafał Neumann


Inne zmoty:

  • Beetle Buggy (2004) - Maciej Majchrzak
    Beetle Buggy (2004) - Maciej Majchrzak

    Buggy to według słownikowej definicji mały samochód o uproszczonej sylwetce i prymitywnych kształtach, ale zbudowany przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii i wyposażony w silnik najnowszej generacji. W Polsce takie auta można policzyć na palcach jednej ręki, ale na Zachodzie cieszą się one duże popularnością, szczególnie wśród kierowców startujących w rajdach typu „baja”. Jednym z nich jest Francuz Jacky Lechleiter – wielokrotny uczestnik eliminacji Pucharu Świata FIA oraz rajdu „Dakar”.

  • Hendrick Commando, czyli Wrangler w kamaszach
    Hendrick Commando, czyli Wrangler w kamaszach

    Jeep Wrangler, podobnie jak jego pradziad Willys MB, ma szansę zostać wcielony w szeregi US Army, która szuka obecnie pojazdu terenowego charakteryzującego się niską ceną, skromną wagą i wysoką uniwersalnością. Wrangler spełnia wszystkie te oczekiwania i na dodatek jego wersje militarne są już gotowe. Skonstruował je... zespół wyścigowy (specjalizujący się w serii NASCAR) - Hendrick Motorsports, nadając im nazwę Hendrick Commando.

  • Mitsubishi Pajero T2 (2009) do wynajęcia - Piotr Domownik
    Mitsubishi Pajero T2 (2009) do wynajęcia - Piotr Domownik
    Pojęcie “rajdówka klasy T1” lub „T2” przez lata było w Polsce czystą teorią. Samochodów zbudowanych według międzynarodowych zasad FIA można było policzyć - dosłownie! - na palcach jednej ręki. Sytuacja powoli zaczyna się zmienić, a dowodem na to są dwa Mitsubishi Pajero – jedno już gotowe (T2), a drugie w trakcie budowy (T1) – które są dziełem Piotra Domownika, Mistrza Polski RMPST z 2007 roku.
  • GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech
    GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

    Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

  • Grat 3 bez tajemnic. Opowiada Dominik Samosiuk
    Grat 3 bez tajemnic. Opowiada Dominik Samosiuk
    Imię „Grata” zobowiązuje. Grat 3 choć zadebiutował niecały miesiąc temu, zdążył już wywalczyć jedno z najważniejszych trofeów w Europie – puchar za zwycięstwo w Breslau Poland 2014. Samochód Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, który jest jego konstruktorem, swój pierwszy egzamin zdał celująco, co było największą nagrodą za ciężką, dwuletnią pracę całego zespołu 4xDrive. By zobrazować Wam, jak ogromnym wyzwaniem jest budowa profesjonalnej rajdówki z ambicjami, poprosiliśmy Dominika, aby opowiedział nam o narodzinach Grata 3. Posłuchajcie:
  • Mitsubishi L200 Strakar Łukasza Komornickiego – mistrzowska ewolucja
    Mitsubishi L200 Strakar Łukasza Komornickiego – mistrzowska ewolucja
    Rok 2003. Carlos Sousa i Henri Magne zajmują 4. miejsce w rajdzie Dakar i wygrywają Puchar Świata FIA w rajdach cross-country. 10 lat później Łukasz Komornicki i Artur Kołodziej zdobywają tytuły wicemistrzów FIA CEZ i II wicemistrzów RMPST 2013. Co ich łączy? To samo auto – Mitsubishi L200 Strakar.