Land Serwis

GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

02 Pazdziernika 2015

Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

FordZapletalSamochód od podstaw został zaprojektowany i zbudowany przez zespół inżynierów oraz mechaników Mirka Zapletala. Bazą jest rurowa rama przestrzenna, która otrzymała już homologację czeskiego ACR (odpowiednik polskiego PZMotu).

Pojazd nakryty został lekką budą w kształcie Forda F150 SVT Raptor. Źródeł napędu jest 5-litrowy silnik V8 Forda Mustanga, który sprawdził się już w Hummerze H3 Evo. Jednostka dysponuje mocą 350 KM i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 510 Nm, a jej możliwości ograniczone zostały wędzidłem w postaci - wymaganej przez FIA - 36-milimetrowej zwężki. Regulamin Dakaru pozwoli użyć zwężki nieco większej, o rozmiarze 37 mm. Komputer silnika oraz deskę rozdzielczą zakupiono w firmie Motec.

FordZapletal 04W napędzie pracuje skrzynia Sadev oraz dyferencjały z lsd, które zaprojektowane zostały przez Mirka Zapletala. Niezależne zawieszenie wszystkich kół charakteryzuje się skokiem 25 cm, który narzucony jest przez regulamin FIA. Przy każdym z kół zamontowano po dwa amortyzatory celebrity news czeskiej firmy FRT. Zapał silnika Mustanga temperują hamulce Brembo (przy tylnych kołach chłodzone wodą), zaś jego pragnienie zaspokaja 500-litrowy zbiornik paliwa. Na trasę rajdu samochód może zabrać trzy koła zapasowe - dwa umieszczone pod kabiną załogi, a jedno w tylnym bagażniku.

FordZapletal 05Prototypowy egzemplarz Forda F150 EVO wystartuje w poniedziałek w Rajdzie Maroka, a poprowadzi go kazachsko-ukraińska załoga Andrey Cherednikov - Dmytro Tsyro. Kolejnym wyzwaniem dla Forda będzie Dakar 2016.

Mirek i Maciek póki co nadal startują swoim Hummerem H3 Evo (również wystartują w Rajdzie Maroka), ale już budują dla siebie własny egzemplarz Forda, którym zamierzają rywalizować w przyszłorocznym Pucharze Świata FIA.

AreK, fot. Maciek Marton


Inne zmoty:

  • I tak oto stał się Savage EVO.6 - narodziny Dzikusa
    I tak oto stał się Savage EVO.6 - narodziny Dzikusa

    Pięć lat pracy. Sześć wcieleń pojazdu, które na początku było zwykłą Toyotą Land Cruiser 2.4, by z czasem przeistoczyć się wyczynową zmotę klasy Adventure. Mnóstwo pomysłów, modyfikacji i testów. Poznajcie historię Savage'a EVO.6, czyli po polsku - Dzikusa, spisaną przez jego właściciela Marcina „SAWKĘ” Sawę.

  • Fał Ósemka Szczurów (2009), czyli Patrol Evo III z Ełku
    Fał Ósemka Szczurów (2009), czyli Patrol Evo III z Ełku
    Po kilku latach taplania się w błocie, znudziło się nam przerabianie i ciągłe ulepszanie wysłużonego już przez kilka sezonów auta. Postanowiliśmy zbudować nową wyścigową przeprawówkę od podstaw. Miała być silna, wygodna, niewysoka i niezawodna… Miała spełniać nasze osobiste wymogi: nie za ciasna dla „Szczura” i nie za obszerna dla „Cichego”… To tak jak idealna kobieta dla nas obu:)
  • Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec
    Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec

    - Po szaleństwach w piasku i błocie postanowiłem sprawdzić, jak moja nowiutka Toyota RAV-4 poradzi sobie z niewielkim jeziorkiem. Wjechałem do wody, auto chwilę jeszcze mieliło kołami, po czym bezradnie ugrzęzło. Do środka zaczęła wlewać się woda. Zmieniarka płyt zarzęziła i znieruchomiała. "Ciekawe, czy uznają mi gwarancję?" - pomyślałem w duchu... - wspomina po sześciu latach Wojciech Polowiec, obecnie jeden z najlepszych polskich kierowców startujących w rajdach ekstremalnych.

  • Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic
    Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic

    Terenowy klasyk uzbrojony w dwie wyciągarki (w tym jedną mechaniczną!), 33-calowe koła, blokady Maxi Drive i profesjonalne zawieszenie Equipe? Podzespoły, z których posiadania dumna mogłaby być niejedna zmota, to rzadko spotykane wyposażenie w aucie budzącym szacunek z racji swego wieku i dostojeństwa. Czarny Range Rover Classic zbudowany przez krakowski Land Serwis skrywa tajemnice, które czynią go na wskroś wyjątkowym.

  • Superfrog wg RemX – zielono mi!
    Superfrog wg RemX – zielono mi!
    Cztery miesiące – tyle trwałe prace nad nowym dziełem serwisu RemX z Trójmiasta. Właściciel samochodu Roman Junka zlecił przygotowanie auta zdolnego do walki w klasie Advance w cyklu Poland Trophy. A jego życzenie zostało spełnione...
  • Fiat Ducato 4x4 Expedition - obieżyświat w wersji de luxe
    Fiat Ducato 4x4 Expedition - obieżyświat w wersji de luxe

    Gwiazdą targów caravaningowych w Düsseldorfie w Niemczech, które odbyły się w dniach 28 sierpnia - 6 września był off-roadowy kamper - Fiat Ducato 4x4 Expedition zbudowany został na bazie Ducato w wersji z długim rozstawem osi oraz wysokim dachem. Auto powstało we współpracy z prawdziwymi profesjonalistami w swojej branży: firmą Tecnoform zajmującą się wyposażeniem wnętrza, firmą Olmedo, która odpowiadała za personalizację nadwozia, oraz firmą Dangel, która była odpowiedzialna za opracowanie napędu 4x4.