Land Serwis

Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew

99 procent profesjonalnie zbudowanych rajdówek przeprawowych to pojazdy dwuosobowe. Za fotelami kierowcy oraz pilota miejsca „pasażerskie” zajmują zwykle różnoraki szpej, czasem chłodnica, wyciągarka czy koła zapasowe. Ten samochód jest inny...

- Pomysł był prosty: przebudować zwykłego Patrola tak, aby „zaczynał” i „kończył się” kołami, miał z tyłu wyciągarkę (z wyjściem liny na przednim zderzaku) oraz chłodnicę, posiadał blokady, koła 36 cali i dobry lift zawieszenia. I kilka jeszcze udogodnień zwiększających jego zdolności terenowe – rozpoczyna swą opowieść  Sebastian Matyszczuk ze Stowarzyszenia 4x4 Sianów.

Wydawałoby się – nic nadzwyczajnego. Kolejny zmotany klasyk, czyli Nissan Patrol GR Y60 2.8 TD. Ale przy ustalaniu szczegółów właściciel pojazdu zasugerował, że chciałby zachować tylną kanapę! Auto miało bowiem zachować wszelkie walory użyteczności podczas jazdy codziennej.

- W tym momencie wszelkie standardowe procedury, czyli obciąć, wyciąć, a jak jeszcze za mało to poprawić palnikiem - wzięły w łeb – kręci głową Sebastian. - Po pomiarach zdaliśmy sobie sprawę, że na zamontowanie zbiornika paliwa, wyciągarki, chłodnicy, akumulatora i kilku „drobiazgów” zostało nam tylko 35 cm za tylną kanapą! I jak to wszystko upchnąć na tyle mądrze, aby w razie awarii nie trzeba było odcinać tyłu samochodu? Na koniec dowiedzieliśmy się, że auto ma być białe i estetycznie wyglądać... Taki tam szczegół...

Kolejne 50 hottest celebrities dni Sebastian Matyszczuk i Krzysztof Kapuściński z warsztatu Matysz-drew spędzili, starając się sprostać niecodziennym wymaganiom ich klienta. Auto na początku zostało rozebrane na części pierwsze, które poddano kompleksowej renowacji. Mosty wypiaskowano, wymieniono w nich łożyska i uczczelniacze, założono nowe tarcze i klocki, a następnie pomalowano akrylem. Rama została oczyszczona, gdzie było trzeba – pospawana i wzmocniona, a na koniec zabezpieczona antykorozyjnie i pomalowana akrylem. Potem przyszła kolej na nadwozie, które z wyczuciem potraktowano tu i ówdzie szlifierką, po czym troskliwie otoczono zewnętrzną klatką bezpieczeństwa. 

Wygląd zewnętrzny auta przeprawowego to rzecz ważna, ale nie najważniejsza. O wiele istotniejsze  jest to, jak auto „robi” w terenie. Aby kierowcę nie spotkały przykre niespodzianki, w silniku wymieniono rozrząd, paski i pompę paliwa, założono nowe, silikonowe przewody wodne i powietrza, a także zamontowano filtr stożkowy. Chłodnica wykonana na zamówienie przez ICE Serwis 4x4 Koszalin zgodnie z założeniami powędrowała na tył auta, a troskę o temperaturę płynu powierzono dwóm wentylatorom Spal. Koszalińscy spece wykonali również nowy, aluminiowy zbiornika paliwa.

Dla poprawienia właściwości jezdnych oraz terenowych w „Białej Damie” zamontowano skrzynię biegów z nowszego modelu Patrola Y61. Zbrojenie uzupełniły amortyzatory Ironmen (w tym również amortyzator skrętu), polibusze, wzmocnione drążki tylnego mostu oraz drążki kierownicze z wymiennymi końcówkami. Auto zostało ponadto wyposażone w akumulator Optima 75 A oraz wyciągarkę More 16800 lbs.

Pojazd w swej ostatecznej postaci waży 2080 kilogramów, a rozkład mas wynosi 48/52%. Wszystkie prace zostały wykonane przez Sebastiana Matyszczuka i Krzysztofa Kapuścińskiego z warsztatu Matysz-drew, który wspomogli Krzysztof Kisielewicz (instalacja elektryczna) i Remik Skrzypczyński (elementy aluminiowe). - Jesteśmy dumni z naszego „białasa” - mówi Sebastian. - Wykonaliśmy kawał solidnej roboty!

Kierowca Patrola – Artur Matyszczuk i jego pilot Rysiek Grabowski w tym roku mieli już okazję pochlapać błotem swą damę na ICE Cross Country w Sianowie. Ich dalsze plany obejmują występy m.in. w Sławieńskich Błotach, 3. Sianowskiej Przeprawie oraz innych imprezach na Pomorzu.

Text: Arek Kwiecień, fot. Sebastian Matyszczuk


Inne zmoty:

  • Polonez Trophy Truck - polska broń na Baja 1000
    Polonez Trophy Truck - polska broń na Baja 1000

    Na TERENOWO.PL lubimy opisywać zwariowane projekty i wspierać tych, którzy nie idą utartymi ścieżkami. Polonez Trophy Truck, którego pomysłodawcą jest Rafał Skwarło, nie przypomina nam żadnej terenówki, jaką znamy. Mamy nadzieję, że off-roadowy Patrolhead zgromadzi budżet, jaki potrzebuje, by doprowadzić swą ideę do szczęśliwego finału (informacje o tym, w jaki sposób można go wesprzeć, znajdziecie na końcu artykułu). A póki co oddajmy głos Rafałowi, który przybliży Wam projekt terenowego Poloneza, którym - mamy nadzieję - wystartuje kiedyś w Baja 1000: 

  • Toyota LandCruiser 4.2 (2003) Piotra Gadomskiego, czyli Landkrowa do jazdy gotowa
    Toyota LandCruiser 4.2 (2003) Piotra Gadomskiego, czyli Landkrowa do jazdy gotowa

    Tak na poważnie off-roadem zaczęli zajmować się niecałe dwa lata temu. Rafał Ciepły rozpoczął od podstaw budowę nowego auta, zaś Piotr Gadomski postanowił przekwalifikować się z kierowcy specjalizującego się w rajdach płaskich (m.in. występy na Rajdach Polski i Krakowskim) - w zawodnika, któremu niestraszne są dziury i wertepy. Dziś dysponują Landkrową - jednym z najlepiej przygotowanych samochodów w Polsce i pochwalić się mogą zdobyciem drugiego miejsca w prestiżowym Pucharze Polski OFF-ROAD PL Trophy 4x4.

  • Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Jeśli oprócz off-roadu lubisz brać udział w odbijaniu zakładników, napadach na bankach lub obawiasz się ostrzelania z AK-47 oto samochód dla ciebie. Non-Standard Tactical Truck zbudowany przez Amerykanów z Indigen Amor ma nieprzeciętne możliwości terenowe, a zarazem niestraszny mu ostrzał z karabinu szturmowego.
  • Z-JEEB 2 - terenowa Formuła 1
    Z-JEEB 2 - terenowa Formuła 1

    „Brrr, jak zimno...” „Zimno i mokro! Jestem przemoczony do suchej nitki!” „Mam już tego dosyć. Jestem za stary na moczenie się po nocy w błocie...” „To co robimy? Budujemy auto do cross-country?” „Z ust mi to wyjąłeś!” - rozmowy zawodników Japa Team, czyli Jacka Sobonia i Mariusza Borowskiego nikt oczywiście nie nagrywał, ale taki mniej więcej był sens ich konwersacji na nocnym etapie Bałtowskich Bezdroży 2014. Jak powiedzieli, tak też uczynili – po powrocie do domu Mariusz rozpoczął radykalną modyfikację konstrukcji nowego auta, którego budowa była już w zaawansowanym stadium. W tegorocznym sezonie Z-JEEB 2 jak na razie nie ma sobie równych wśród pojazdów rywalizujących w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych.

  • Range Rover - bagienny arystokrata - Piotr Kowal (2007)
    Range Rover - bagienny arystokrata - Piotr Kowal (2007)
    Rajdówka, którą wystartują Piotr Kowal i Włodzimierz Babicz "Socho", została zbudowana na bazie kilkunastoletniego Range Rovera Classica. Po całej serii modyfikacji, jakie szacowny Brytyjczyk przeszedł w krakowskiej firmie Land Serwis (której Piotr Kowal jest właścicielem), z oryginału zachowało się niewiele. Tak naprawdę to... tylko rama, która jest bazą auta. Reszta podzespołów została wymieniona na tuningowe lub zmodernizowana tak, aby zniosła brutalne traktowanie podczas przeprawy przez malezyjską dżunglę.
  • Porsche Cayenne T2 – porzucone dziecko z dużym potencjałem
    Porsche Cayenne T2 – porzucone dziecko z dużym potencjałem

    Produkowane od 2002 roku Porsche Cayenne od lat stanowi dla wielu zespołów konstruktorskich pokusę, by zamienić je w wysokiej klasy rajdówkę. Sportowa kariera SUV-a Porsche jest silnie związana z polską sceną off-roadową.