Land Serwis

403-konny Patrol by Extrem4x4 – przeszczep Biturbo

Połączenie samochodu terenowego ze sportowym, użytkowym i trochę biznesowym. Ot takie auto „na co dzień” - dla wymagających i głodnych adrenaliny. Bielski serwis Extrem4x4 pochwalił się swoją najnowszą produkcją – jest nim 403-konny (!) Nissan Patrol, który najpierw został odrestaurowany (w najdrobniejszych detalach), a później poddany profesjonalnemu tuningowi.

ZOBACZ TAKŻE: Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny

Do prac wybrany został egzemplarz z najbogatszym wyposażeniem, sprowadzony specjalnie ze Szwajcarii, z niewielkim przebiegiem 118 tysięcy kilometrów. W ubiegłym roku auto zostało całkowicie rozebrane - do symbolicznej „ostatniej” śrubki. Rama została wypiaskowana i polakierowana kolejno specjalnymi warstwami lakierniczymi – z zewnątrz i wewnątrz. Nadwozie poddano gruntownemu czyszczeniu i modyfikacjom blacharskim. Usunięto zbędne blachy, wsporniki, które tylko zwiększały masę samochodu. W dalszej kolejności karoseria została zabezpieczone lakierami gruntowymi i zakonserwowana. Błotniki otrzymały nowe, obszerniejsze poszerzenia, które potrzebne były z powodu zwiększonego – dla poprawy stabilności, szczególnie przy większych prędkościach – rozstawu kół.

W związku z planowanym montażem silnika BMW przebudowana została wiązka całego samochodu. Praktycznie stworzono ją od nowa, mocno uszczuplono i uproszczono. Elektryk usunął wszystkie zbędne okablowania pozostałe po poprzednim silniku i nieużywanych odbiornikach, wprowadzając również tuningową wiązkę nowego silnika BMW.

Nowoczesny, całkowicie aluminiowy silnik pochodzący z BMW 3.5d biturbo o fabrycznej mocy 286 KM został poddany tuningowi, przez co legitymuje się teraz mocą 403 KM i momentem obrotowym 813 Nm!!! (co obrazuje przedstawiony wykres z hamowni). Można by „wycisnąć” z niego więcej przy zastosowanym osprzęcie, ale zwiększyłoby to mocno zużycie paliwa, a  zarazem zmniejszyłoby trwałość jednostki. Przed montażem w obcym ciele Nissana silnik został odpowiednio przygotowany poprzez m.in. usunięcie zbędnego osprzętu „pseudoekologicznego” – takiego jak np. EGR, przepływomierz, sondy lambda, katalizator i kilka niepotrzebnych czujników i poplątanych rurek... Dodatkowo głowicę poddano tuningowi i polerowaniu kanałów. W turbosprężarkach wygładzone zostały powierzchnie części wydechowej. Aby umieszczenie nowego silnika w komorze Nissana było możliwe, konieczne było wykonanie łap mocujących, poduszek i płyty połączeniowej ze skrzynią biegów.

Za zasilanie w paliwo odpowiedzialny jest podwójny, pracujący równolegle układ pomp elektrycznych. Powietrze zasysane przez dwie turbiny jest dostarczane przez wielki filtr stożkowy nowej generacji z drobnej siatki nierdzewnej zabudowany w specjalnej aluminiowej oprawie. Spaliny wyprowadza lekki przelotowy wydech z kwasówki o „słusznej” średnicy 80 mm wraz z bezoporowym tłumikiem. Wydech przy „grzecznej" jeździe jest dosyć cichy, jednak po dociśnięciu gazu do podłogi przypomina o dwuturbinowym silniku. W układzie chłodzenia pracuje bardzo wydajna chłodnica wykonana na zamówienie. Powietrze sprężane przez system biturbo pod ciśnieniem (ok. 3 bar !!!) zagęszcza potężny intercooler.

Za przekazanie tak dużego momentu obrotowego do manualnej skrzyni biegów odpowiedzialne jest wzmocnione sprzęgło, mogące wytrzymać obciążenie do ok. 1200 Nm przy niewielkiej masie własnej i średnicy koła zamachowego. Zarówno sprzęgło, jak i celebrity news koło zamochowe zostało skonstruowane przez Extrem4x4. Dzięki przemyślanej konstrukcji pedału sprzęgła, nie trzea go wciskać dwoma nogami - pedał porusza się lekko i precyzyjnie.

W aucie pozostała 5-biegowa skrzynia biegów Nissana Patrola, gdyż jest sprawdzoną i mocną konstrukcją. Jedynym usprawnieniem jest dołożony mechanizm skracający pracę lewarka – tzw. quickshift, który pozwala szybciej zmieniać biegi.

W mostach napędowych zmieniono przełożenia, a przekładnia główna została przyspieszona o około 10%. W przednim i tylnym moście napędowym zastosowane zostały zmodyfikowane płytkowe blokady cierne LSD. Przód został nastawiony na ok. 25% a tył na ok. 70% blokowania, dzięki czemu przy gwałtownym starcie oraz dynamicznie pokonywanych zakrętach długo utrzymywana jest właściwa przyczepność kół, co przedkłada się na osiągi, a nie tylko na „palenie gumy". A skoro o nich mowa – na koła założone zostały opony General Grabber AT2 w ponadstandardowym rozmiarze 285/75 R16, które pozwalają lepiej wykorzystać parametry silnika w warunkach drogowych (do jazdy w terenie mocy jest jest aż nadto). Patrol potrafi rozpędzić się do prędkości ponad 230 km/h, a przyjemnie i lekko się porusza na poziomie 160 km/h, zadowalając się zdecydowanie mniejszymi ilościami paliwa niż za czasów oryginalnego, nissanowskiego silnika. Patrol, który waży ok. 2200 kg rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 6 sekund, ale – uwaga! – tylko przy włączonym napędzie 4x4. Przy napędzie tylnym pozostawia za sobą czarne wstęgi gumy na asfalcie, malując je czasem i na trzecim biegu. Za wytracanie prędkości dbają 4 wentylowane tarcze hamulcowe; system ABS został usunięty, gdyż jego działanie i tak nie nadążało za silnikiem i stał się zbędną masą.

Zawieszenie to głównie amortyzatory wyczynowe R-Shox 2.7" z regulacją twardości i zbiornikami gazowymi. Podwozie zostało podliftowane twardszymi sprężynami o ok. 50 mm; przy okazji tylne wahacze wymieniono na mocniejsze - ze stali nierdzewnej. Wszędzie zastosowano polibusze i odboje polimerowe. W przednim zawieszeniu zdublowane zostały zestawy mimośrodów zmieniające na bardziej „rajdowy" kąt wyprzedzenia zwrotnic. Jak już zostało wspomniane, w Patrolu delikatnie zwiększony również został rozstaw osi (40 mm), dzięki specjalnym przedłużkom wahaczy przednich, co znacząco wpłynęło na lepszą stabilność i rozkład mas.

Bielscy tunerzy w kabinie zadbali o właściwą atmosferę, łącząc luksusowy styl ze sportowym duchem. Z przodu w miejscu fabrycznych foteli  pojawiły się regulowane (i podgrzewane!) fotele sportowe, które zostały obszyte skórą w kolorze i stylu reszty tapicerki (również skórzanej). Kierownica i pedały to produkt Sparco, doszły również dodatkowe zegary kontrolujące pracę silnika, rozbudowany system nagłośnienia Pioneer, CB radio i kilka innych „gadżetów”. Pozostało fabryczne wyposażenie nissanowskie takie jak: klimatronik, elektryczne szyby i lusterka, elektryczny szyberdach, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, itp.

Na sam koniec w aucie zamontowane zostały nowe zestawy  reflektorów przednich i tylnych lamp, dzięki czemu kierowca korzysta dziś z dobrodziejstw nowoczesnej technologii, takiej jak bixenon i LED. Z tyłu pojawił się hak na 3.5 tony, na wypadek gdyby trzeba było pociągnąć lawetę z rajdówką lub łódką.

Text: Adrian Baron, AK, fot. Extrem4x4

Nissan Patrol 400KM - dane techniczne:
- silnik BMW 3.5d biturbo , aluminiowy blok/głowica 3000 ccm – moc 403KM przy 4750 obr/min , moment obrotowy 813Nm 2450 obr/min
- wydech 3 cale, przelot z kwasówki
- chłodnica + 300% , intercooler + 200% wydajności w stosunku do serii BMW 3.5d
- podwójny układ paliwowy ( 2 równoległe magistrale pomp BMW razem pracujące)
- skrzynia biegów manualna Nissan Patrol 5b + reduktor 4x4, quick shift lewarka
- koło zamachowe lekkie jednomasowe, sprzęgło wzmocnione sportowe 1200 Nn
- zawieszenie +50mm, amortyzatory R-Shox 2.7" z regulacją i zbiornikami gazu, polibusze, wzmocnione stabilizatory
- koła 285/75 R16 (33") General Grabber AT-2, felgi stalowe 4-mad ET (-65)
- masa własna 2220 kg
- zbiornik paliwa 95L
- osiągi: realne przyspieszenie 0-100 km/h = 6 sek, V-max = 230km/h, zużycie paliwa: 10-15L ON/100km
- wzmocniony przedni most
- przyspieszony układ kierowniczy
- hamulce tarczowe wentylowane na 4 koła, usunięty ABS
- blokady płytkowe LSD w obu mostach, przedni – 25%, tylni 75%
- wyposażenie: klimatyzacja, elektryczne szyby i lusterka, skórzana tapicerka, grzane fotele, elektr. szyberdach, rozbudowane audio, CB-radio,
- przyspieszone przełożenia mostów 4.11 (ze względu na duży naddatek mocy)
- oświetlenie – reflektory bi-xenon, dodatkowo LED, światła dzienne, lampy zespolone tył

Inne zmoty:

  • Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik
    Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik

    Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze Nissan zaprezentował Navarę w wersji EnGuard Concept, wyposażoną w sprzęt wykorzystywany w akcjach ratunkowych, a także prototypowy, przenośny zestaw akumulatorów.

  • BMW GPR Seria1 (Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik) - ujarzmiona bestia
    BMW GPR Seria1 (Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik) - ujarzmiona bestia

    Po wygraniu niemal wszystkiego, co było do wygrania w zawodach przeprawowych i maratońskich, dwa lata temu podjęli decyzję o wyemigrowaniu do świata cross-country. Mistrzowska pozycja, którą sobie wcześniej wypracowali, sprawiła, że ich poczynania były pilnie śledzone zarówno przez polskich kibiców, jak i rajdowych konkurentów. Pomysł, by nowe auto zbudować w dalekiej Portugalii, niektórzy uznali za chybiony, znajdując potwierdzenie w częstych awariach, które gnębiło je w początkowym okresie startów. Dziś krytycy muszą uznać swą pomyłkę. Po wielu uczciwie przepracowanych miesiącach w warsztacie BMW GPR Seria 1 Marcina Łukaszewskiego i Magdy Duhanik stało się pierwszoplanowym aktorem polskiej sceny cross-country. Rajdówka - jak każda - nie jest bezawaryjna, ale gdy jest w pełni sił, walczy o najwyższe lokaty i coraz częściej wygrywa. Ostatnio przed tygodniem - na Polskim Safari 2015.

  • Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    99 procent profesjonalnie zbudowanych rajdówek przeprawowych to pojazdy dwuosobowe. Za fotelami kierowcy oraz pilota miejsca „pasażerskie” zajmują zwykle różnoraki szpej, czasem chłodnica, wyciągarka czy koła zapasowe. Ten samochód jest inny...
  • Projekt SVM, czyli Czort – finał już blisko
    Projekt SVM, czyli Czort – finał już blisko
    Zacznę od tego: projekt SVM żyje i ma się całkiem dobrze, mimo że ma już 5 lat. Od ostatniego artykułu na łamach Terenowo.pl minęło 3 lata… Odliczanie do finału trwa, ale już w oddali go widać.
  • Stoi na stacji lokomotywa. Lekka, malutka i Ciuchcia 4x4 się nazywa...
    Stoi na stacji lokomotywa. Lekka, malutka i Ciuchcia 4x4 się nazywa...
    Bielski serwis Extrem 4x4 słynie ze swych nietypowych realizacji, które nie tylko egzotycznie wyglądają, ale jednocześnie potrafią jeździć w terenie. A to urodzą Smoczycę, a to skombinują Fiata 500 4x4, a to wcisną trochę nitro pod maskę Patrola... Ich najnowsze dzieło swą ekstrawagancją bije wszystkie wcześniejsze na głowę (a raczej na komin), choć jest z nich... najwolniejsze.
  • Unimog 416 by Extrem 4x4 – autobus do zadań specjalnych
    Unimog 416 by Extrem 4x4 – autobus do zadań specjalnych
    Właściciel pojazdu – nasz dobry znajomy z wcześniejszych projektów – Darek, zakupił kiedyś Mercedesa Unimog 416 z myślą o… No właśnie - chyba zakupił go, bo się w nim zakochał bez specjalnych potrzeb użytkowych.