Dakar 2017: czas na Toyotę? (samochody)

Od samego startu 39. edycji Rajdu Dakar w Asunción, 2 stycznia, będziemy świadkami rywalizacji zespołu Peugeota z gwiazdorską obsadą tworzoną przez Peterhansela, Loeba, Sainza i Despresa, Toyoty, która ma dwa asy w rękawie: Nassera Al-Attiyaha i Giniela de Villiersa oraz MINI z rewelacją minionego Dakaru – Mikko Hirvonenem.

Dakar2017 RedBull 27Stéphane Peterhansel zwany nie bez powodu “Monsieur Dakar” ma wielkie szanse na swoje trzynaste zwycięstwo i siódme w kategorii samochodów. W nowym samochodzie 3008 DKR wyeliminowano niedoskonałości poprzedniego modelu noszącego oznaczenie 2008, który wygrał w styczniu 2016, a Stéphane Peterhansel, którego siła opiera się na bardzo szybkiej, równej i skutecznej jeździe, dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu i wciąż wielkiej motywacji należy bez wątpienia do grona ścisłych faworytów edycji 2017. Ale rekordzista Dakaru wie również jak nikt inny, jak zdradliwy i okrutny potrafi być legendarny maraton, szczególnie na najwyższym poziomie rywalizacji, gdy stawka jest niezwykle wyrównana. Groźnych konkurentów Peterhansel będzie miał we własnym zespole Peugeot. Nigdy nie wolno lekceważyć Carlosa Sainza, ani dwóch jego młodszych kolegów. Cyril Despres wystartuje w Dakarze w kategorii samochodów po raz trzeci, opromieniony zwycięstwem w lipcowym Silk Way Rally, gdzie Sebastien Loeb – dziewięciokrotny mistrz świata WRC – wygrał jeden z najbardziej wymagających odcinków specjalnych. Obydwaj są już obecnie kierowcami na tyle dojrzałymi i doświadczonymi, że mogą sięgnąć po zwycięstwo być może już w styczniu 2017.

Zespół Peugeota czeka niełatwe zadanie. Toyota zatrudniła trzech kierowców, którzy wygrywali już najtrudniejszy maraton świata. Giniel de Villiers, zwycięzca pierwszego Dakaru w Ameryce Południowej, wówczas za kierownicą Volkswagena, czterokrotnie kończył rajd Hiluxem na podium. Joan “Nani” Roma, który wygrał w 2004 roku ma 20-letnie doświadczenie, a Nasser Al-Attiyah, jedyny, który potrafił zagrozić Peterhanselowi w styczniu 2016, będzie chciał pokazać pełnię swoich możliwości w nowym zespole. Katarczyk, dwukrotny zwycięzca Dakaru (2011 i 2015) opuścił X-Raid team, ale nowy Mini John Cooper Works ma bez wątpienia wielki potencjał. Zwycięstwo jest z pewnością na MCH15891celowniku Mikko Hirvonena, czwartego w swym dakarowym debiucie w 2016. Chociaż Bryce Menzies nie wystartuje z powodu kontuzji, Saudyjczyk Yazeed Al Rajhi (trzeci w 2015 na 3 dni przed metą, gdy defekt zmusił go do wycofania się z rajdu), a także “Orly” Terranova (piąty w 2013 i w 2014) celują w miejsce na podium, które obydwaj w przeszłości mieli na wyciągnięcie ręki.

Daleko za plecami czołówki walkę o zwycięstwo w nowej kategorii SSV stoczy 8 lekkich pojazdów z silnikami o pojemności skokowej do 1000 cm3. Ta klasa szybko zdobywa popularność, będąc znakomitym “przedszkolem” dla kierowców, którzy w przyszłości chcą startować większymi pojazdami. Brazilijczyk Leandro Torres czy Rosjanin Rawił Maganow w Polarisach, Hiszpanie Joan Font i Santi Navarro w pojazdach Yamaha – którykolwiek z nich wygra, przejdzie do historii jako pierwszy zwycięzca w tej kategorii.
MM, fot. Red Bull

Najważniejsze fakty
- Po zwycięstwie w roku 2016 zespół Peugeot startuje w roli faworyta do 39. edycji Rajdu Dakar z nowym modelem 3008 DKR.
- Nasser Al Attiyah, Joan “Nani” Roma i Giniel de Villiers utworzą dream team Toyoty!
- Po 4 kolejnych zwycięstwach i drugim miejscu w 2016 zespół Mini powraca z samochodem Mini John Cooper Works Rally i Mikko Hirvonenem w roli lidera zespołu.