Sport (600)

Marcin Łukaszewski i Magdalena Duhanik z offroadSPORT Łukaszewski Rally Team wygrali pierwszą rundę Mistrzostw Europy FIA CEZ i Mistrzostw Węgier w rajdach cross-country. Rajd odbywał się w węgierskim Bugac, a polska załoga wygrała wszystkie odcinki specjalne.

Organizatorzy rajdu Dakar ogłosili, że czterdziesta edycja imprezy, a dziesiąta w Ameryce Południowej odbędzie się w dniach 6 – 20 stycznia 2018. Pięć lat po ostatniej wizycie w Peru, uczestnicy Dakaru powrócą na wybrzeże Pacyfiku do Limy, która gościć będzie start rajdu. Następnie trasa poprowadzi do Boliwii. W La Paz zaplanowano dzień przerwy. Potem załogi pojadą do Córdoby w Argentynie, gdzie po raz pierwszy znajdzie się meta rajdu.

W pierwszy weekend marca, na terenie gminy Oława i miasta Oława, rozegrana została I runda GEPA Logistics SUPER RALLY, będącą jednocześnie I rundą walki o  Puchar Can-Am. To były 3 dni pełne emocji, pierwszych promyków wiosennego słońca, niekończących się rozmów o motorsporcie i oczywiście walki o jak najlepsze czasy przejazdów.

Druga runda tegorocznego Pucharu Świata FIA nie była łaskawa dla Arona Domżały i Szymona Gospodarczyka. Duet, który ściga się fabryczną Toyotą Hilux, serwisowaną przez belgijskiej Overdrive, przeszedł twardą lekcję jazdy na specyficznej pustyni wokół Dubaju. Na mecie zameldował się z szóstym czasem, mimo że ostatnie 50 km rajdu musiał pokonać z… urwanym kołem.  Polacy utrzymali jednak pozycję liderów Pucharu Świata.

Nasser Al-Attiyah – co było dość łatwe do przewidzenia – prowadzi ze sporą przewagą po pierwszym dniu zmagań w Dubai Internation Baja 2017. Nasi reprezentanci – Aron Domżała i Szymon Gospodarczyk, dla których jest to pierwszy start na pustyni za kierownicą Hiluxa T1, zdobywają nowe doświadczenia, a w generalce plasują się na 7. miejscu.

Aron Domżała i Szymon Gospodarczyk, po czwartkowych odbiorach administracyjnych oraz technicznych nakleili na swoją Toyotę Hilux numer 301. Liderzy Pucharu Świata, jako pierwsi wyjadą na trasę Dubai Baja – drugiej rundy cyklu. Tuż za nimi ustawią się tak doświadczeni rajdowcy, jak Nasser Al-Attiyah, Władimir Wasiliew, Erik van Loon czy Ronan Chabot.

Sezon Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych jak co roku otworzy rajd Columna Medica Baja Drawsko Pomorskie 2017 organizowany w dniach 7-8 kwietnia. Tradycyjnie areną zmagań zawodników będzie drawski poligon.

Pod koniec ubiegłego roku debiutowali w Pucharze Świata FIA za kierownicą rajdówki T1, a dziś mogą się już pochwalić swoim pierwszym zwycięstwem w grupie T1. Aron Domżała i Szymon Gospodarczyk stanęli na najwyższym stopniu podium rajdu Baja Russia Northern Forest 2017 i objęli prowadzenie w Pucharze Świata FIA (który przed rokiem wygrali, startując w grupie T3).

Aron Domżała i Szymon Gospodarczyk awansowali na znakomite, drugie miejsce po sobotnim etapie Baja Russia. Polacy w niedzielę powalczą o utrzymanie doskonałej pozycji (lub awans?) na ostatniej, niespełna 180-kilometrowej próbie. Na trasę etapu dziś nie wyjechało niestety BMW Marcina Łukaszewskiego i Magdy Duhanik.

Krótki i kręty odcinek specjalny rozpoczął zmagania zawodników w rajdzie Baja Russia – Northern Forest  2017. Slalom po śniegu najszybciej pokonali miejscowi faworyci: Boris Gadasin i Andrey Rudskoy, ale tuż za nimi uplasował się Aron Domżała. Na 10. miejscu uplasował się Marcin Łukaszewski. Na starcie zabrakło niestety duetu Vanagas – Rozwadowski.

Zimowymi zawodami w Rosji rozpocznie się w piątek nowy sezon Pucharu Świata FIA. Na starcie stawi się liczne grono mocnych zawodników z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym dwie w pełni polskie załogi: Marcin Łukaszewski i Magdalena Duhanik, oraz Aron Domżała i Szymon Gospodarczyk. W szranki stanie również Litwin Benediktas Vangas z polskim pilotem Sebastianem Rozwadowskim.

W co najmniej czterech rundach zaliczanych do cyklu Pucharu Świata FIA w rajdach cross-country wystartuje w tegorocznym sezonie Aron Domżała – zdobywca ubiegłorocznego pucharu w grupie T3. Tym razem polski kierowca zasiądzie za sterami Toyoty Hilux zbudowanej w stajni Overdrive. Na pewno zobaczymy go na starcie czterech pierwszych rund.

Na podsumowującej sezon 2016 konferencji FIA z udziałem przedstawicieli teamów X-Raid, Peugeot i Toyota Overdrive dyskutowano nad zmianami w przepisach, które pozwoliłyby wyrównać szanse czołowych zawodników. Nie wiadomo jeszcze, czy pomysły FIA – organizatora Pucharu Świata, a w przyszłości Mistrzostw Świata w rajdach cross-country – zaakceptuje ASO, czyli niezależna firma będąca właścicielem rajdu Dakar. Jeśli tak by się stało, w Dakarze 2019 o zwycięstwo walczyć będą auta 4WD napędzane silnikami benzynowymi.

Nowa sceneria, nowe trasy i nowy sezon cross-country, czyli I runda GEPA Logistics SUPER RALLY odbędzie się na terenach gminy Oława i miasta Oława w dniach 3-5.03.2017. Sezon 2017 przyniesie wiele nowego, przede wszystkim różnorodność pod względem lokalizacji, tras oraz nowe punkty w regulaminie, które z pewnością ucieszą zawodników.

Rajd Dakar to najtrudniejszy rajd terenowy na świecie, który budzi ogromne emocje. Najwięcej uwagi skupiają zwycięzcy w klasyfikacji generalnej oraz osiągnięcia naszych rodaków. Z czysto sportowego punktu widzenia jest to zrozumiałe, jednak z drugiej strony prototypowe samochody przygotowane specjalnie na ten rajd nie mają wiele wspólnego z autami, które możemy kupić w salonie. Poza nazwą oczywiście.

Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego na dzisiejszym posiedzeniu zatwierdziło kalendarz sportu samochodowego PZM na sezon 2017. W tym roku czeka na nas siedem rund Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, a przy okazji również Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych.

Trzy nowe Peugeoty 3008 DKR dotarły na metę rajdu Dakar 2017 w Buenos Aires w roli zwycięzców. Trzy pierwsze miejsca zajęły, kolejno, załogi Peterhansel/Cottret, Loeb/Elena i Despres/Castera. Zawodnicy zespołu Peugeot Total mają za sobą pełną przygód trasę o długości prawie 9000 km, prowadzącą przez trzy kraje: Paragwaj, Boliwię i Argentynę. To historyczne potrójne zwycięstwo zostaje dopisane do pięciu wcześniejszych wygranych Peugeota w tej imprezie. Kolejny triumf w Rajdzie Dakar doskonale akcentuje światową premierę rynkową nowego SUV-a tej marki – modelu Peugeot 3008.

Z tarczą powrócił z mety Dakaru do Warszawy Kuba Przygoński, który dumnie prezentował efektowną statuetkę dla siódmego zawodnika rajdu Dakar 2017. Mniej szczęścia mieli motocykliści ORLEN Team: Kuba Piątek i Adam Tomiczek, którym zdrowie nie pozwoliło ukończyć zmagań.

W sobotę po południu w Buenos Aires Sam Sunderland odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w karierze w Rajdzie Dakar. Po swoich dwóch nieudanych startach zapewnił kolejny, szesnasty z rzędu sukces marce KTM. Stéphane Peterhansel obronił swoją koronę za kierownicą Peugeota i dopisał kolejny fantastyczny rozdział w historii swych startów w Dakarze.

Od samego startu 39. edycji Rajdu Dakar w Asunción, 2 stycznia, będziemy świadkami rywalizacji zespołu Peugeota z gwiazdorską obsadą tworzoną przez Peterhansela, Loeba, Sainza i Despresa, Toyoty, która ma dwa asy w rękawie: Nassera Al-Attiyaha i Giniela de Villiersa oraz MINI z rewelacją minionego Dakaru – Mikko Hirvonenem.

Dziś z portu Zarate w pobliżu Buenos Aires zespół Vanagasa i Rozwadowskiego odebrał sprzęt, który będzie im służył podczas Rajdu Dakar 2017. Ponad miesiąc temu zespół „General Financing team Pitlane” wysłał do Ameryki Południowej rajdówkę Toyota Hilux, ciężarówkę serwisową oraz trzy SUV-y.

Spośród 149 motocyklistów na starcie 39. edycji Dakaru tylko kilku będzie walczyć o zwycięstwo. Zwycięzca edycji 2016 Toby Price uważany jest powszechnie za faworyta, ale ścigać go będą rywale zarówno na motocyklach KTM, jak i Honda, Yamaha czy Husqvarna.

37 kierowców quadów, w tym 22 z Ameryki Południowej zobaczymy na starcie Dakaru 2017 w stolicy Paragwaju Asunción. Lokalni zawodnicy dominują w tej kategorii, od kiedy rajd przeniósł się za ocean w 2009 roku. Ale Rafał Sonik, Josef Machacek i Siergiej Kariakin mają duże szanse, aby palma pierwszeństwa powróciła do Europy środkowo-wschodniej…

Kamaz wygrał 12 spośród 16 edycji Dakaru w kategorii ciężarówek w XXI wieku. Ale ubiegłoroczny zwycięzca Gerard De Rooy doprowadził swoje pojazdy Iveco do niebywale konkurencyjnego poziomu. Czy rosyjski zespół będzie w stanie powrócić na tron?

W ostatni dzień 2016 roku w Monako rozpocznie się 9. edycja rajdu Africa Eco Race, którego trasa tradycyjnie poprowadzi zawodników do stolicy Senegalu – Dakaru. Jean Louis Schlesser i René Metge wytrwale tworzą zawody konkurencyjne dla południowoamerykańskiego Dakaru, w którym z roku na rok zaczyna ubywać rajdowców. Powoli zyskuje na tym „opcja afrykańska” przyciągająca na start coraz mocniejsze nazwiska.

Niestety plotki stały się faktem. Po raz pierwszy od 2000 roku nie zobaczmy na starcie rajdu Dakar Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora – zdobywców 7. miejsca w 2014 roku i 23. w 2015. Zawodnicy choć twierdzą, że są gotowi do startu (a organizator zarezerwował dla nich numer 330), nie znaleźli się w składzie Orlen Teamu. Barwy zespołu w rajdzie reprezentować będą Kuba Przygoński (z pilotem Tomem Colsoulem), Kuba Piątek i Adam Tomiczek.

Impreza cross-country na Pustyni Błędowskiej? Wydawałoby się, że to pomysł z góry skazany na porażkę. Pomijając fakt, że w grudniu większość aut rozebrana jest do ostatniej śrubki, a ich właściciele myślami są już przy kolejnym sezonie, pustynia jak dotąd wydawała się niedostępna dla off-roaderów, bowiem wjazd na nią obwarowany jest licznymi zakazami. Organizatorzy Cross-country Chechło dopięli jednak swego, a zlot odbył się w ubiegły weekend w zgodzie – co ważne – z prawem ludzkim oraz natury.

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA, która obradowała 30 listopada 2016 roku w Wiedniu zatwierdziła nową wersję kalendarza Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych na sezon 2017. Zmiany dotyczą m.in. terminu polskiej rundy – rajdu Baja Poland z bazą w Szczecinie, który zostanie rozegrany w dniach 31 sierpnia – 3 września (pierwotny termin 24 – 27 sierpnia).

Dziś rano organizatorzy Rajdu Dakar zaprezentowali szczegółową trasę, a także program sportowy edycji 2017, która odbędzie się w dniach 2 – 14 stycznia na terytorium Paragwaju, Boliwii i Argentyny. Na uczestników czeka niemal 9 000 km dróg, górskich duktów i wydm, a trudności przyszłorocznej przygody dopełnia tydzień zaplanowany w bardzo wysokich górach.

Wszystkie dakarowe zespoły się zbroją, więc również X-Raid Team nie spoczywa na laurach i przygotowuje do startu w przyszłorocznej edycji rajdu „nową” rajdówkę MINI John Cooper Works Rally. Nie jest to nowe buggy, które kiedyś było zapowiadane przez Svena Quandta, ani nowe MINI. Podobnie jak Peugeot 2008 DKR „cudownie” przemienił się w model 3008 DKR, tak i MINI All4Racing za sprawą kilku poprawek stał się nowym samochodem.

Page 1 of 20