Ludzie (83)

Instruktor taternictwa jaskiniowego i wspinaczki skałkowej, kierowca i pilot rajdów off roadowych, a także organizator jednego z najtrudniejszych polskich rajdów przeprawowych Zmota Challenge i wypraw TransPolonia, TransBiałoruś, Obwód Kaliningradzki oraz Rosja Dookoła Bajkału – tak w wielkim skrócie można przedstawić aktywność Marcina Francuza, znanego w polskim kręgu terenowo-wyprawowym jako „Franc”, który na rok 2017 również ma niemało planów.

Po raz drugi w karierze Marcin Małolepszy i Łukasz Kożuchowski zwyciężyli klasę ekstremalną rajdu Bałtowskie Bezdroża. Tegoroczny sukces wiele ich kosztował, ale i przyniósł mnóstwo satysfakcji, ponieważ został osiągnięty samodzielnie przez nich zbudowanym, nieszablonowym SAM-em EVO6. Spoczywać na laurach jednak nie zamierzają – na przyszły rok zapowiadają premierę nowej, jeszcze lepszej „Siódemki”!

- Etapy chińskie biły na głowę to, z czym kiedykolwiek mierzyliśmy się wcześniej. Z Silk Way Rally konkurować nie może nawet Africa Eco Race, który choć również jest dwutygodniowym maratonem rozgrywanym na bezdrożach i pustyni, to jednak zapewnia zawodnikom pewną dozę komfortu. W Chinach o odpoczynku mowy nie było, a walka codziennie trwała 10-12 godzin. Oczywiście na naszą (niewesołą) sytuację wpływ miały również nawarstwiające się kłopoty techniczne, które sprawiały, że z dnia na dzień doświadczaliśmy coraz większych trudności – opowiada Paweł Molgo, szef NAC Rally Team.

Jedni w sporcie lubią sprinty, a inni ultradystanse. Ernest Górecki należy do tych zawodników, dla których pierwszy tydzień zmagań to zaledwie rozgrzewka. Dlatego nie mogło go zabraknąć w składzie NAC Rally Team, który 8 lipca rozpocznie walkę w maratonie Silk Way Rally z Moskwy do Pekinu.

Piotra Domownika w motoryzacji pasjonują rozwiązania rzadkie i niekonwencjonalne. Tytuł Rajdowego Mistrza Polski Samochodów Terenowych zdobył własnoręcznie zbudowanym „Pająkiem” z niezależnym zawieszeniem o niebotycznym skoku 40 cm. Na wakacje jeździ z rodziną samodzielnie odremontowanym Volkswagenem „ogórkiem”, któremu stuknie wkrótce 40 lat (najdalej dotarł aż za Barcelonę). Po Warszawie najchętniej poruszałby się Toyotą Crown z 1980 roku, której jedyną wadą jest duże zapotrzebowanie na paliwo. I nawet w rajdach terenowych startuje obecnie ciężarówką Unimog, która na tle rywali wyróżnia się wzrostem i charakterem. Jedno ze swych motoryzacyjnych marzeń już spełnił – dotarł terenówką do mety rajdu w Dakarze. Kolejne zamierza zrealizować w lipcu, pokonując trasę maratonu Silk Way Rally 2016.
Mimo iż nie jest kierowcą zawodowym, na swym koncie ma już ponad półtora miliona kilometrów. Pokonanych głównie w Europie, ale również Australii i Afryce. Choć lubi prowadzić samochód, dużą przyjemność znajduje również w nawigowaniu, w czym jest prawdziwym mistrzem (co dowodzą aż trzy tytuły wywalczone wraz w Pawłem Molgo i Piotrem Domownikiem w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych). Oto Janusz Jandrowicz – pilot NAC Rally Team, który wraz z Piotrem Domownikiem i Michałem Ungurianem tworzy załogę Unimoga T4 oczekającego już na start w Silk Way Rally 2016.

Za kierownicą... odpoczywa. Nawet jadąc 8 godzin non stop załadowanym po dach TIR-em, bo tak czasem lubi spędzać wakacje. Współpracując obecnie z NAC Rally Team, Krzysztof Kretkiewicz łączy swoje dwie życiowe pasje: zamiłowanie do rajdów terenowych (jest jednym z najbardziej utytułowanych quadowców w Polsce) z bezgraniczną sympatią do pojazdów „wagi ciężkiej”.

Trudno sobie wyobrazić, jak ogromną traumą musi być utrata władzy w nogach dla sportowca, dla którego rywalizacja była wszystkim. Mimo to nie brakuje przykładów osób, które po wypadku zaczynały żyć jeszcze intensywniej (choćby wybitny kierowca wyścigowy Alessandro Zanardi,  który stracił obie nogi w wyniku kraksy na torze wyścigowym, dziś z powodzeniem rywalizuje w Mistrzostwach Świata Ironman). Niepełnosprawność nie przeszkadza również Andorczykowi Albertowi Llovera wystartować już po raz czwarty w Dakarze.

W roku 2014 zostali wicemistrzami Polski grupy TH, wcześniej rywalizowali w seryjnej grupie T2. Teraz przesiedli się do T-jedynkowego Hummera H3 Evo (tymczasowo przypominającego Toyotę FJ Cruiser) - auta należącego do światowej ekstraklasy, którego konstruktorem jest Czech Mirek Zapletal. Zapraszamy na rozmowę z Łukaszem Skoczeniem (IGUANA / RMF MAXXX Rally Team) i do obejrzenia galerii zdjęć technicznych auta oraz z jego pierwszych jazd treningowych.

W wieku 86 lat w niedzielę 8 lutego w Gorzowie Wielkopolskim zmarł Stanisław Lisowski, wielokrotny mistrz Polski w rajdach terenowych, jedna z najważniejszych postaci w historii polskiego off-roadu, przez wielu z nas nazywany – po prostu – Mistrzem.

Dla Pawła Molgo (Nac Rally Team) ostatnie 12 miesięcy były bardzo udane. Nie dość, że wywalczył tytuł mistrza Polski w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych 2014, to na dodatek wygrał grupę T2 w „prawdziwym rajdzie do Dakaru”, czyli Africa Eco Race 2015. Po powrocie z Czarnego Lądu do Polski przyszedł czas na podsumowania.

Gdy po raz drugi repetował klasę, a zamiast nad książkami czas spędzał, ćwicząc popisy na deskorolce, chyba żaden z jego nauczycieli nie przypuszczał, że ten młodzian w przyszłości dziewięciokrotnie wygra "Dakar" - najtrudniejszy rajd terenowy świata, a jego nazwisko - Stephane Peterhansel - stanie się synonimem sukcesu.

Czegokolwiek dotknie, w jego rękach zamienia się w złoto. Luc Alphand w swym życiu kroczy od sukcesu do sukcesu.

Początki Wertep Klubu – najstarszego klubu off-roadowego w Polsce, o którym informacja trafiła nawet do przygotowywanego obecnie nowego wydania Wielkiej Encyklopedii PWN – były, jak to zwykle bywa przy okazji takich zdarzeń, zupełnie przypadkowe i nieplanowane.

„Zakręcony” sezon 2014, zakończony wywalczeniem tytułu mistrza Polski i Czech, był tylko preludium do nowych, odważnych wyzwań. Paweł Molgo reprezentujący barwy NAC Rally Team w rozmowie z nami opowiada o tegorocznej walce na trasach WRC oraz zbliżających się zawodach: Africa Race, Historycznym Rajdzie Monte Carlo i klasycznym Rajdzie Safari, w których wystąpi w przyszłym sezonie.

„Corrida” to ksywa z czasów, gdy uprawiał stunt, a także nazwa jego firmy w Płocku. Choć wciąż jest właścicielem motocykla, dziś sukcesy odnosi w rajdach przeprawowych. Po pierwszej rundzie lideruje w Pucharze Polski ATV Polska Dragon Winch, wygrał również Poland Trophy 2012 w klasie Quad i wiele mniejszych imprez.
"Albin", bo tak wszyscy nazywają Maćka Albinowskiego (RMF 4RACING Team), to jeden z najbardziej utalentowanych polskich quadowców, mający na swym koncie wiele zwycięstw i udział w rajdzie Dakar. Niestety jego kariera parokrotnie została przerwana paskudnymi i na dodatek bardzo pechowymi wypadkami, po których długo powracał do zdrowia. Wielu by już się poddało, ale "Albin" nie daje za wygraną. Zreperował ciało, paskładał quada i ponownie staje do walki, wytyczając sobie ambitny cel: podium Mistrzostw Europy w rajdach Baja. W planach ma 6 startów: Italian Baja (13-15 marca), Baja 300 w  Niemczech (28-31 maja), Baja Mare w Rumunii (11-14 czerwca), Baja Aragon w Hiszpanii (17-19 lipca), Hungarian Baja na Węgrzech (13-15 sierpnia) i Idanha a Nova w Portugalii (11-13 września).
Z Martinem Kaczmarskim, 9. zawodnikiem Dakaru 2014, rozmawiamy o rozpoczynającej się Baja Russia 2014, śniadaniach z Peterhanselem i Al-Attiyahem, i nauce pobieranej u Krzysztofa Hołowczyca.
Z Maćkiem Martonem, pilotem aktualnego mistrza Polski, Mirka Zapletala, rozmawiamy m.in. o ubiegłorocznym sezonie, pechowym Dakarze, nowej ewolucji Hummera i... team orders w rodzinie Martonów.
W swojej karierze zdobywał już tytuły mistrza świata i Europy. Teraz stawia przed sobą nowe wyzwanie – występ w Dakarze (jeszcze nie tym najbliższym) w klasie ciężarowej. Z Przemysławem Saletą rozmawialiśmy po jego powrocie z rajdu OiLibya Rally of Morocco 2013, w którym był pilotem Unimoga startującego w barwach NAC Rally Team.
W zakończonym przed miesiącem Rajdem Maroka 2013, Paweł Molgo i Ernest Górecki z NAC Rally Team wywalczyli drugie miejsce w grupie aut produkcyjnych T2. Ich nowa Toyota Land Cruiser VDJ200 okazała się autem stworzonym do rajdów maratońskich. Czym różni się od poprzedniej rajdówki – Mitsubishi Pajero, co należy w niej jeszcze poprawić i jakie są dalsze plany zespołu? – o to zapytaliśmy szefa zespołu NAC Rally Team, Pawła Molgo.
Choć ma dopiero 23 lata, dobrze wie, jak jeździć w terenie, co nieraz już udowodnił - przypomnijmy, że m.in. 2 lata temu wygrał MT Series 2011! Później z Jeepa Wranglera przesiadł się do Bowlera Nemesis, którego zamienił następnie na Toyotę Hilux Overdrive. Dziś jest już oficjalnym czlonkiem najlepszego zespołu cross-country na świecie - X-Raid, a w zbliżającym się Dakarze 2014 zasiądzie za sterami MINI All4 Racing w barwach Lotto Rally Team. Tuż przed wylotem na kolejne przeddakarowe treningi zapytaliśmy Martina Kaczmarskiego o kulisy jego umowy z nowym zespołem, szczegóły techniczne MINI oraz jego relacje z swym Mistrzem - Krzysztofem Hołowczycem.
Wracając niejako do tematu rajdu Dakar, prezentujemy rozmowę z Grzegorzem Baranem – kierowcą, pilotem rajdowym i konstruktorem samochodów rajdowych, a zarazem jednym z najbardziej doświadczonych polskich Dakarowców.
Wygrywa najtrudniejsze rajdy przeprawowe w Polsce, jego ulubionym terenem są bagna i torfowiska, w przyszłości marzy o starcie w Ładodze i Dakarze... Należy do polskiej czołówki ekstremalnego ATV, choć quadem kieruje tylko jedną ręką. Rafał Dunajski to mistrz waleczny  niezwykle!
Grzegorz Baran to kierowca, pilot rajdowy i konstruktor samochodów rajdowych, a przede wszystkim wielki pasjonat Dakaru. W styczniu 2013 r. stanie na starcie tego najbardziej prestiżowego rajdu samochodowego świata po raz dziewiąty. Podczas odbywających się w listopadzie w Warszawie targów pojazdów 4x4 „OffRoad Show Poland” zapytaliśmy o zmiany, jakie zaszły w składzie zespołu.
–  Baja 1000 to pierwszy rajd, który dał mi naprawdę popalić! Przeżyłem ciężkie chwile, ale mimo to  chciałbym tam jeszcze wrócić – mówi Andi Mancin, pierwszy Polak, który wystartował (i zajął w debiucie znakomitą pozycję!) w legendarnym meksykańskim rajdzie terenowym.
Któryż z off-roaderów nie chciałby przeżyć przygody, jaką jest rajd Dakar? Zwłaszcza w jego klasycznej, afrykańskiej wersji? Niestety nie wszystkich stać na tak drogą wyprawę, która po wielu latach zamieniła się już w komercyjno-medialne przedsięwzięcie. Siedem lat temu węgierski radiowiec Andrew G. Szabo podjął próbę powrotu do korzeni „prawdziwego” Dakaru – pełnego przygód, niskobudżetowego, dostępnego dla wszystkich chętnych.
Jego (lub jej?) oblicze jest jeszcze zakryte, ale my jako pierwsi uchylamy przed Wami rąbka tajemnicy. Nowy Secret Man zespołu RMF 4Racing Team udzielił odpowiedzi na nasze (nieraz bardzo podchwytliwe:) pytania, tym samym wzbudzając jeszcze więcej pytań i domysłów... Czyją twarz skrywa biały kask?
Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, czyli Off-roadsport Titanium Team, w sobotę po raz drugi w karierze rozpoczną zmagania w rajdzie Ładoga Trophy, o którego trudnościach krążą wśród off-roaderów legendy. W większości prawdziwe... (poza niedźwiedziami ludojadami – ale o tym później:). Tuż przed wylotem do Rosji złapaliśmy Marcina, by wypytać go o wszystkie szczegóły.
Hanna Sobota wróciła z tarczą ze swojego debiutanckiego startu w Pucharze Świata FIA, w którym zajęła 21. pozycję. Ponieważ gorąco kibicujemy jej zamierzeniom, nie omieszkaliśmy jej spytać o wrażenia ze startu w Italian Baja 2012.
Nie zabiega o sławę, nie organizuje konferencji prasowych, od lat trzyma się w cieniu. Jego nazwisko w Polsce jest niemal nieznane, choć na swym koncie ma sukcesy, o których inni mogą tylko pomarzyć: m.in. zwycięstwo w Africa Race 2009, 2. miejsce w Silk Way Rally 2009 i 2. miejsce w rajdzie Maroka 2011. W styczniu 2012 osiągnął historyczny sukces, wygrywając jako pierwszy Polak rajd Dakar. Panie i Panowie poznajcie Darka Rodewalda!
Off-road to sport dla facetów – powie osoba nieznająca się na rzeczy. Nie zna się, bo w off-roadzie wbrew pozorom panuje pełne równouprawnienie. Owszem mężczyzn jest tu więcej, ale kobiet za kierownicą czy w roli pilota nieustannie przybywa. Katarzyna Kaczmarska osiągnęła już sporo sukcesów, startując quadem, a u progu nowego sezonu została właścicielką auta, którym ma szansę powalczyć o najwyższe lokaty w maratonach i topowych polskich przeprawówkach. Drżyjcie Graty oraz inne Black Tanki!:)
Z kierowcą zespołu NeoRaid Team rozmawiamy o rozpoczynającym się za chwilę rajdzie, pytamy o przyjętą strategię, a także o dalsze plany startowe.
Tuż przed startem rajdu Dakar 2012 rozmawiamy z jego głównym faworytem, dziewięciokrotnym zwycięzcą - Stephanem Peterhanselem.
Rosjanin Leonid Novitskiy w Dakarze startuje od 2007 roku; od 2008 r. reprezentuje barwy zespołu X-Raid. Wraz z pilotem Andresem Schulzem (który był rajdowym partnerem takich sław jak Jutta Kleinschmidt, Carlos Sainz czy Hiroshi Masuoka) w latach 2010-2011 dwukrotnie zwyciężał Puchar Świata FIA. Teraz jego celem jest Dakarowe podium – jako kierowca jednego z X-Raidowych MINI All4 Racing ma powody, by mierzyć bardzo wysoko. Tylko czy na drodze nie staną mu jego teamowi koledzy? Tuż przed wylotem na Dakar z Leonidem Novitskiy'm rozmawiał Pep Cifre z naszego partnerskiego serwisu RallyRaid.es (Rally Raid Media Group).
Alfie Cox to jeden z najznakomitszych off-roaderów Południowej Afryki, co dowiódł znakomitymi wynikami osiąganymi w rajdzie Dakar, ale również w wielu innych imprezach, jak choćby słynnym Roof Of Africa. Do roku 2005 w Dakarze startował na motocyklu, wielokrotnie zajmując miejsce na podium – w 2002 r. był drugi, w 1999 i 2005 r. – trzeci. Jak wielu swych kolegów w pewnym momencie postanowił zamienić klasy i przesiąść się do samochodu. Jeździł BMW, buggy, a w ubiegłej edycji – Nissanem Navara. W Dakarze 2012 zasiądzie za kierownicą nowej, szwedzkiej rajdówki PEWANO Volvo, o której wielokrotnie pisaliśmy na łamach TERENOWO.PL. Specjalnie dla Was dołożyliśmy starań, by porozmawiać z Alfie Coxem tuż przed startem Dakaru 2012.
Rekordzista Dakaru, Stephane Peterhansel, opowiada o nowej trasie w edycji 2012, swoich szansach na odniesienie 10. zwycięstwa, zaletach MINI All4 Racing i zespole, którego barwy reprezentuje – X-Raid Team.
Zwycięzca Dakaru 2009 i dwukrotny zdobywca 2. miejsca (2006 i 2011) – Giniel de Villiers z RPA to absolutna czołówka światowego cross-country. Po wycofaniu się Volkswagena ze startów w Dakarze został bez auta, ale nie na długo. Wkrótce stał się etatowym kierowcą południowoafrykańskiego zespołu Imperial Toyota, który powierzył mu swojego nowego Hiluxa. W specjalnym wywiadzie dla portalu TERENOWO.PL Giniel de Villiers opowiada, co wydarzyło się w minionym roku, recenzuje swoje nowe auto i typuje faworytów rajdu Dakar 2012.
...o faworytach rajdu, głównych rywalach, nowym MINI i locie na księżyc
...o zwycięstwie w Silk Way Rally, Małyszu, Czopiku, nowym aucie, oraz zbliżającym się Baja Poland 2011.
O takim treningu marzy chyba każdy rajdowiec. Sławomir Wasiak, Mistrz Polski RMPST 2008, po zawodach Admiral Rábaköz Cup na Węgrzech, zamiast wracać do Polski ruszył do… Afryki! Tam spotkał się z Krzysztofem Hołowczycem, z którym przez kolejny tydzień trenował na wydmach, testując swoje Mitsubishi Pajero. Tylko u nas „gorąca” (nomen omen) relacja i zdjęcia z Maroka.
Generalnie rajd sprawiał wrażenia zawodów FIA, tyle że bez… FIA. Organizacyjnie wszystko stało jak zwykle na najwyższym poziomie, dopracowane w każdym szczególe – o Baja Saxonia rozmawiamy z Wojtkiem Tolakiem.
Wielu zawodników startujących w imprezach takich jak MT Rally to profesjonaliści, posiadający wieloletnie doświadczenie i mocno doinwestowany sprzęt. Są jednak wyjątki, które dowodzą, że wcale nie trzeba mieć na koncie dużych sum i przejechanych tysięcy rajdowych kilometrów, żeby dobrze się bawić i osiągnąć przyzwoity wynik w zawodach.
Paweł Oleszczak – wielokrotny Mistrz Polski, zwycięzca rajdu Drezno-Wrocław 2009. Już w tę sobotę wraz z Maćkiem Chełmickim i Arkiem Ślizem, jako TengTools Rally Team, wystartuje w rajdzie 24 Godziny Polska. Ich bronią będzie znany doskonale Nissan Patrol 4000 z 4-litrowym silnikiem BMW o mocy 280 KM, którym Paweł i Maciek triumfowali na Drezno-Wrocław 2009. Tuż przed rozpoczęciem sezonu 2011 zapytaliśmy Pawła o jego tegoroczne plany i nowości w zespole.
Zwyciężyli Magam Trophy i Puchar Polski 2010. Należą do ścisłej czołówki polskiego off-roadu ekstremalnego. Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik w tegorocznym sezonie wystartują nowym  autem - SAM-em EVO3, zbudowanym przez… ich najgroźniejszego rywala: Dominika Samosiuka – pilota Roberta Kufla.
- Moje założenie było takie, aby pokazać, że należę do ścisłej czołówki. Zadanie więc wykonałem, ale ambicje oczywiście mam większe. Marzę o podium. Jean-Marc zauważył to jako pierwszy, a ja za nim to powtarzam: Przed nami są już tylko zwycięzcy rajdu Dakar – specjalnie dla TERENOWO.PL rozmawiamy z Krzysztofem Hołowczycem, zdobywcą 5. miejsca na rajdzie Dakar 2011.
Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce w swym Dakarowym debiucie, pokonując wielu utytułowanych rywali.
Duet Wojciech Tolak i Maciej Szurkowski, startujący Mercedesem G500, znanym jako „Wilk”, w ubiegły weekend zwyciężył w silnie obsadzonym wyścigu H4/Baja Gothica w Toruniu. Z Wojciechem Tolakiem rozmawiamy o zawodach, jego samochodzie i planach na sezon 2010.
Carlos Sainz - jeden z najlepszych kierowców rajdowych w historii sportu motorowego. W styczniu spełnił swoje ogromne marzenie, wygrywając rajd Dakar. Czy będzie kontynuował występy w rajdach cross-country? Na razie podoba mu się pomysł startów w Formule 1…
Miłosz Jaskólski. Młody i równocześnie doświadczony zawodnik reprezentujący Motoracer Rally Team, który regularnie startuje w wielu polskich, jak i zagranicznych rajdach off-roadowych. W ubiegłym roku relacjonowaliśmy jego walkę m.in. na Trangothica Maraton i RMF Morocco Challenge. Wiosna już za pasem (przynajmniej tli się w nas taka nadzieja…), a więc najlepsza już pora na przedsezonowy wywiad.
Page 1 of 2