30 lat napędu BMW xDrive

Mija 30 lat odkąd BMW, jeden z wiodących producentów motoryzacyjnych na świecie, rozpoczął sprzedaż własnych modeli samochodów z napędem na cztery koła. Dziś aż jedna trzecia aut konstruowanych w Monachium wyposażona jest w inteligentny napęd xDrive.

I nie chodzi tu tylko o BMW serii X, lecz również "zwykłe" osobówki z napędem na cztery koła, począwszy od BMW serii 1 po BMW serii 7. Dziś w ofercie bawarskiego producenta znajduje się ponad 110 modeli, które wyposażone są w dowolny rodzaj skrzyni biegów oraz inteligentny napęd na 4 koła xDrive. Zwiastunami przyszłością są hybryda BMW i8 oraz BMW 225xe z elektrycznym napędem na 4 koła.

Pierwsza przygoda BMW z rynkiem napędów na 4 koła miała miejsce wraz z premierą BMW 325i „Allrad”, która odbyła się 1985 roku podczas Frankfurt Motor Show (IAA). Pierwszy napęd BMW na 4 koła nie tylko poprawił przyczepność na utwardzanych drogach i w niekorzystnych warunkach pogodowych, ale także pozwolił na bardziej dynamiczne kierowanie w zakrętach. - Nowe BMW jest mistrzem, jeśli chodzi o sterowanie – tak brzmiał werdykt testerów z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Zeitung niedługo po premierze.

Napęd na 4 koła zastosowany w BMW 325i „Allrad” w 1985 roku podzielił moc napędową w stosunku 37 procent na przednie koła i 63 procent na tylne koła. W reakcji na różnice w prędkości kół systemy blokowania kół visco lock w skrzyni rozdzielczej i tylnym mechanizmie różnicowym były w stanie zapewnić "sztywne" połączenie pomiędzy tylnymi a przednimi kołami, aby poprawić przyczepność i stabilność. Nazwa modelu wkrótce została zmieniona na BMW 325iX, a od 1988 roku w ofercie była także wersja „touring”.

Trzy lata później BMW wprowadziło napęd na 4 koła także w BMW serii 5, w którym po raz pierwszy podział mocy kontrolowany był elektronicznie. Nowo opracowany system był wyposażony w wielotarczowe sprzęgła, które pozwoliły na rozdział mocy w stosunku 36:64, co pozwalało na bezproblemowe i automatyczne dopasowanie do warunków jazdy. Początkowo hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe znajdowało się na tylnej osi, ale później zastąpiono je sterowanym elektronicznie hamowaniem selektywnym. System monitorował sytuację drogową przy pomocy czterech sygnałów prędkości z Anti-lock Braking System i z wykorzystaniem dalszych informacji o stanie hamulca, prędkości silnika i położeniu przepustnicy.

W czasie przygotowań do nowego millenium doszło do debiutu innowacyjnej koncepcji BMW. W BMW X5, pierwszym pojeżdzie typu Sports Activity Vehicle (SAV), system przekładni planetarnych rozdzielał moc napędową w stosunku 38:62 (tył-przód), podczas gdy elektroniczne systemy kontrolne, takie jak DSC (Dynamic Stability Control), ADB-X (Automatic Differential Brake) i HDC (Hill Descent Control) sprawiały, że nowe BMW X5 zachowywało się na drodze w sportowy sposób i było wyposażone tak, aby stawić czoła trudnym warunkom poza szosą.

Rozwój napędu na cztery koła nie ustawał nawet po udanym wprowadzeniu na rynek koncepcji SAV. W roku 2000 wersja napędu na cztery koła stała się dostępna dla czwartej generacji BMW serii 3.

Pięć lat po debiucie BMW X5 w 1999 roku firma nie zwalniała tempa i wprowadziła koncepcję SAV do kolejnych pojazdów. Nowe BMW X3 było bardziej kompaktowe i zwinniejsze niż BMW X5.

Nowo opracowany napęd na 4 koła BMW xDrive opierał się na szybkim, elektronicznym sprzęgle wielotarczowym umieszczonym w skrzyni rozdzielczej i pracował w tandemie z systemem Dynamic Stability Control (DSC), nieustannie dostosowując podział mocy do sytuacji na drodze. Poza prędkością koła, elektroniczny układ sterowania po raz pierwszy uwzględniał także dane z systemu Dynamic Stability Control, takie jak kąt skrętu, położenie pedału gazu i przyspieszenie boczne. Napęd xDrive jest w stanie rozpoznać ryzyko celebrity gossip nadsterowności i podsterowności na samym początku i aktywnie skorygować działanie pojazdu poprzez przekierowanie mocy napędowej.

W kolejnych latach inteligentny napęd na 4 koła BMW xDrive został wprowadzony nie tylko do modeli X, ale także do modeli BMW Sedan i Touring serii 3 i 5. Do momentu wprowadzenia na rynek drugiej generacji BMW X3 w roku 2010 na całym świecie sprzedano ponad 600,000 pojazdów tej serii. Nieco wcześniej sprzedaż BMW X5, którego druga generacja weszła na rynek w 2005 roku, osiągnęła milion egzemplarzy.

Mając dwa pojazdu typu SAC o ugruntowanej pozycji w swoich segmentach, w 2007 roku BMW zaprezentowało pierwszy na świecie samochód typu Sports Activity Coupe. W BMW X6 przedstawionym podczas Frankfurt Motor Show po raz pierwszy inteligentny napęd na 4 koła został połączony z systemem Dynamic Performance Control (DPC), który różnicuje podział mocy napędowej pomiędzy tylnymi kołami podczas pokonywania zakrętów, zapewniając zwinność i stabilność nawet przy nagłych zmianach przepustnicy lub najazdach. W 2009 roku BMW Active Hybrid X6 zademonstrował kolejne połączenie, tym razem napędu BMW xDrive z napędem hybrydowym. W tym samym roku BMW M GmbH dodało dwa wyjątkowe modele (BMW X5 M i BMW X6 M) do oferty samochodów sportowych wysokiej klasy.

W 2009 roku swoją premierę miał także nowy model X, czyli BMW X1. Jego inteligentny napęd na 4 koła BMW xDrive, podobnie jak w nowym BMW X3 (2010), był połączony z systemem Performance Control. System ten selektywnie hamuje koła po wewnętrznej stronie zakrętu, jednocześnie zwiększając moc silnika, co skutkuje szybką i precyzyjną zwrotnością kątową oraz zwinnym sterowaniem na zupełnie nowym poziomie.

Stałemu rozwojowi modeli BMW X towarzyszył wzrost liczby pojazdów z innych serii BMW, które były wyposażone w napęd xDrive. Kwestią czasu było wprowadzenie tej inteligentnej technologii w BMW serii 7, co stało się w 2009 roku. Pierwsze modele Coupe i Convertible BMW serii 6 z napędem na 4 koła znalazły się w ofercie wiosną 2012 roku. W napęd xDrive można wyposażyć obecną serię 3 i 5, a od 2013 roku również modele Convertible, Coupe, Gran Coupe BMW serii 4.

BMW poczyniło postęp w segmencie premium mid-size wraz z wprowadzeniem BMW X4, które miało miejsce w 2014 roku.  Auto w standardzie jest wyposażone w napęd BMW xDrive i jest dostępne z wieloma wersjami silników. W tym samym roku BMW zaprezentowało także trzecią generację BMW X5, drugą generację BMW X6, jak również wersje M Sport obu modeli. Napęd BMW xDrive znalazł się także po raz pierwszy na wyposażeniu BMW Active Tourer serii 2. Tym razem BMW połączyło inteligentny napęd na 4 koła z nowym formatem napędu na przednie koła.

Wraz z premierą BMW i8 w 2014 roku BMW Group zrobiło odważny krok w nowym kierunku, nie zapominając przy tym o napędzie na 4 koła. Sportowy model 2+2 wyposażony w zaawansowany napęd hybrydowy typu plug-in łączy w sobie silnik o spalaniu wewnętrznym napędzający tylne koła z silnikiem elektrycznym napędzającym przednie koła.

Po premierze BMW i8 przyszedł czas na międzynarodową premierę pierwszej hybrydy BMW typu plug-in, czyli BMW X5 xDrive40e, w której połączono napęd BMW xDrive z technologią eDrive BMW EfficentDynamic. Inteligentne zarządzanie hybrydowe synchronizuje działanie silnika o spalaniu wewnętrznym i silnika elektrycznego, a napęd z dwóch jednostek zasilających jest przenoszony na drogę za pośrednictwem BMW xDrive.

We wrześniu 2015 roku swój światowy debiut podczas Frankfurt Motor Show (IAA) miała szósta generacja BMW serii 7. Nowy luksusowy sedan będzie także pierwszym modelem łączącym w sobie inteligentny napęd na 4 koła z systemem Integral Active Steering, czyli biernym sterowaniem tylnych kół.

Obecna generacja napędu BMW xDrive  jest sterowana systemem Integrated Chassis Management (ICM), dzięki któremu xDrive zawsze odpowiednio i szybko reaguje, działając w oparciu o  wykrywanie i monitorowanie bieżącej sytuacji drogowej. Działania interwencyjne odbywają się za pośrednictwem samego napędu BMW xDrive lub xDrive w połączeniu z systemem Dynamic Stability Control (DSC) lub Dynamic Performance Control (DPC). Wynikająca z tego szybka i precyzyjna kontrola dystrybucji energii sprawia, że BMW kieruje się tak samo łatwo nawet przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów.

Układ napędu na 4 koła jest ukierunkowany na typowe cechy napędu na tylne koła BMW. Oznacza to, że w modelach z napędem na 4 koła większa część mocy napędowej jest przesyłana do tylnych kół, nawet w normalnych warunkach jazdy. Dzięki temu utrzymana jest precyzyjna reakcja sterowania, która praktycznie eliminuje siłę skrętu. Aby osiągnąć zwrotność i wysoką stabilność toru jazdy, najnowsza generacja BMW xDrive zaczyna zwiększać moc wysyłaną do tylnych kół w momencie, gdy auto zaczyna skręcać, co jeszcze wzmaga przyjemność z jazdy, której BMW jest synonimem.
MM