ŠKODA VisionS - z 3 silnikami i napędem 4x4

Kilkakrotnie zapowiadaliśmy już premierę nowej, terenowej Škody, która gabaratami i umiejętnościami ma przewyższać znane nam już od kilku lat Yeti. Na genewskim salonie mogliśmy z bliska obejrzeć model VisionS, który rzuca światło na wygląd przyszłego SUV-a o prawdopodobnej nazwie Kodiak.

ŠKODA z dużym naciskiem pracuje nad wprowadzeniem do produkcji seryjnej zelektryfikowanego napędu: w przyszłości w ofercie znajdzie się napęd hybrydowy plug­in, wkrótce potem pojawi się napęd czysto elektryczny. Showcar VisionS z zainstalowaną mocą systemową 165 kW (225 KM) przyspiesza w 7,4 sekundy od zera do 100 km/h i rozwija prędkość niemal 200 km/h. Na 100 km zadowala się 1,9 litra benzyny (45 gramów CO2 na kilometr). ŠKODA VisionS odległość do 50 km może pokonać czysto elektrycznie, z oboma rodzajami napędu ma zasięg do 1000 km.

Jako silnik spalinowy zastosowano 1,4 TSI o mocy 115 kW (156 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Współpracuje on z silnikiem elektrycznym o mocy 40 kW i momencie obrotowym 220 Nm. Silnik ten jest zintegrowany z sześciostopniową skrzynią biegów DSG silnika spalinowego, która napęd przenosi na przednie koła. Na tylnej osi znajduje się drugi silnik elektryczny o mocy do 85 kW i momencie 270 Nm. Silnik ten pracuje niezależnie od napędu przedniej osi – samochód koncepcyjny ma więc dość "sprytny" napęd na cztery koła, który pracuje bez mechanicznego połączenia.

Współpracą trzech silników zarządza inteligentny układ sterowania. Kierowca ŠKODY VisionS może wybierać między różnymi rodzajami pracy – od napędu czysto elektrycznego do trybu ładowania. Tryb „E” oznacza jazdę "na prądzie" – tu silnik elektryczny na tylnej osi o dużym momencie obrotowym sam napędza auto. W trybie hybrydowym napędy pracują razem w różny sposób zależnie od potrzeb – gdy na przykład energia ma być odzyskiwana, przedni silnik elektryczny działa jako generator. Podczas silnego przyspieszania w sportowym trybie hybrydowym silnik 1,4 TSI współpracuje z przednim i tylnym silnikiem elektrycznym. Podobnie jest, gdy układ sterowania rozpozna, że pożądany jest napęd na cztery koła: na przykład podczas gołoledzi lub w lekkim terenie do pracy wchodzi silnik spalinowy z przodu i silnik elektryczny z tyłu. W trybie ładowania odbywa się ładowanie akumulatora – do tego celu jest stosowany silnik elektryczny z przodu. Ładowanie jest możliwe podczas jazdy jak i na postoju. Kierowca otrzymuje wszystkie ważne informacje na swoim ekranie.

Chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy o pojemności 12,4 kWh znajduje się w strefie mało narażonej na zderzenie, przed tylną osią. Korzystnie wpływa on na równomierny rozkład obciążenia przedniej i tylnej osi oraz na obniżenie środka ciężkości ŠKODY VisionS. Ładowanie stacjonarne odbywa się z elektrycznego gniazda ściennego. Dla przyszłego zastosowania seryjnego marka pracuje ponadto nad bezkontaktowym ładowaniem indukcyjnym. W takim rozwiązaniu płyta pod podłogą umożliwia transmisję energii z sieci elektrycznej do auta.

Opony mają rozmiar 275/40 i są założone na obręczach o średnicy 21 cali. Wzór tarcz kół z pięcioma zębatymi ramionami został zainspirowany zasadami aerodynamiki.

Na przedniej osi z kolumnami amortyzacyjnymi MacPhersona wiele części jest wykonanych z aluminium. Czterowahaczowa oś tylna niezależnie przejmuje siły wzdłużne i poprzeczne. Progresywny układ kierowniczy wraz ze zwiększającym się kątem skrętu kierownicy ma coraz mniejsze przełożenie. Adaptacyjne zawieszenie, Dynamic Chassis Control (DCC), steruje pracą amortyzatorów – dzięki temu kierowca może zmienić charakterystykę zawieszenia w trybach normalnym, komfortowym i sportowym.

ŠKODA ma długość 4,70 metra, szerokość 1,91 metra, wysokość 1,68 metra i z rozstaw osi 2,79 metra. Auto, powstałe na bazie modułowej koncepcji budowy samochodu z poprzecznie umieszczonym silnikiem (MQB) koncernu Volkswagen, jest pierwszą sześciomiejscową ŠKODĄ z siedzeniami w trzech rzędach. Bagażnik o płaskiej podłodze, niskiej krawędzi załadowczej i wysoko otwieranej pokrywie osiąga pojemność do 460 litrów.

Prosto przebiegająca deska rozdzielcza jest dopasowana kształtem zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Z jej przodu dwa duże, płaskie ekrany o przekątnej 16 cali tworzą figury geometryczne. Ekrany obramowują pionowo ustawione wyloty powietrza.

Na konsoli na tunelu środkowym w ŠKODZIE VisionS leży trzeci ekran, dla pasażerów na drugim i trzecim rzędzie siedzeń ekrany znajdują się w zagłówkach. W każdych drzwiach jest zintegrowany schowek na telefon Phonebox. W schowkach tych smartfony jadących ładują się indukcyjnie, natomiast osobiste nastawy, dane i informacje ze smartfonów można wywołać na własny ekran.

Każdy pasażer ma oprócz własnego ekranu słuchawki i schowek na smartfon z funkcją SmartLink i możliwością ładowania indukcyjnego. Wszyscy pasażerowie ŠKODY VisionS mogą za pośrednictwem sieci pokładowej przesyłać kierowcy takie dane jak propozycje trasy czy playlisty i wedle chęci kontaktować się z sobą. Połączenie z Internetem odbywa się z wykorzystaniem standardu szybkiej transmisji danych LTE, hotspot WLAN łączy mobilne urządzenia jadących.

Zastosowane rozwiązania pozwalają jeszcze przed rozpoczęciem jazdy wybrać na przykład playlisty, włączyć ogrzewanie postojowe, zaprogramować nawigację i sprawdzić elektryczny zasięg jazdy. Do otwarcia samochodu służy cyfrowy klucz w telefonie komórkowym lub zegarku Smartwatch. Podczas planowania trasy kierowca otrzyma propozycje, które są dopasowane do jego preferencji. Aktualne informacje o ruchu drogowym i pogodzie prześlą mu... inne modele ŠKODY, które w przyszłości będą się wzajemnie informować o rozpoznanych niebezpiecznych okolicznościach jak unieruchomione samochody czy gołoledź.
MM, fot. Skoda, Newspress

Artykuły powiązane