Land Rover Defender R.I.P. - ostatnie pożegnanie

W piątek miłośnicy Land Roverów i jazdy terenowej pogrążyli się w żałobie, ponieważ z linii montażowej w Solihull zjechał ostatni w historii egzemplarz Defendera. Po 68 latach zakończyła się produkcja auta, który dla wszystkich z nas (również zwolenników Jeepów, Toyot czy Nissanów) był ikoną off-roadu.   

Jeździli nim królowa Elżbieta, Winston Churchill, Steve McQueen, James Bond  i co najmniej 2 miliony 16 tysięcy 933 potencjalnych czytelników TERENOWO.PL (tyle w sumie wyprodukowano egzemplarzy). Zawdzięczamy go braciom Maurice'owi i Spencerowi Wilksom, którzy czerpiąc inspirację z Willysa, opracowali własny model samochodu terenowego. Pierwszy Land Rover Seria I (z numerem rejsetracyjnym HUE 166) powstał w kwietniu 1948 roku. Był napędzony silnikiem 1.6 o mocy 50 koni mechanicznych i kosztował 450 (!) funtów, czyli "nieco" mniej niż dwumilionowy egzemplarz Defendera, który został sprzedany w 2015 roku za 400 000 funtów w celach charytatywnych.

Przez kolejne dziesięciolecia budowano następne odmiany i Serie Land Rovera, który choć był unowocześniany, wciąż pozostawał wierny swojej tradycji - był 100-procentową terenówką zbudowaną na ramie, wyposażoną w sztywne mosty oraz napęd 4x4. W 1990 roku ochrzczono ją imieniem Defender.

Współczesne modele składane były ręcznie z 7000 części - budowa jednego trwała 56 godzin (dla porównania montaż znacznie nowocześniejszego Land Rovera Discovery Sport to 48  godzin). 29 stycznia 2016 wszyscy pracownicy fabryki w Solihull pomagali przy konstruowaniu ostatniego egezmplarza, który trafi zapewne do muzeum angielskiego producenta.

Już za kilka miesięcy poznamy następcę Defendera - auto "godne" XXI wieku. Koncepcyjny DC100 i jego wariacje nie wzbudziły entuzjazmu fanów off-roadu, którzy nie oczekują kolejnego SUV-a, ale prawdziwej terenówki. Podobno dycydenci Land Rovera mają tego świadomość i nie zamierzają zawieść swych klientów. Pozostańmy więc optymistami.

Fabryka Jaguar Land Rover w Solihull przez ten czas nie będzie stała bezczynnie - aktualnie produkowane są w niej modele Range Rover, Range Rover Sport, Discovery, Jaguar XE i Jaguar F-PACE.
AreK

ZOBACZ TAKŻE: Koniec epoki Defendera. Nie czas (jeszcze) na łzy| Land Rover DC100 - oto przyszły Defender! | Niepewna przyszłość Land Rovera Defendera | Land Rover DC100 – inteligentny wojownik. Nowe fakty i zdjęcia z realu | Land Rover DC100 Expedition - marketing wyprawowy (NOWE ZDJĘCIA i FAKTY!)