Land Serwis

Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji

Regułą jest, że czołowe zespoły cross-country niechętnie zdradzają sekrety swoich rajdówek. Zdarza się, że nawet w przeddzień Dakaru dane techniczne wciąż pozostają nieujawnione. Team Peugeota, który po ćwierćwieczu powraca do rywalizacji w Dakarze, przejawiając duży apetyt na zwycięstwo (gdy ma się w składzie Peterhansela, Sainza i Despresa, można nawet celować w wywalczenie wszystkich miejsc na podium...), prezentuje zupełnie inne podejście – zamiast chować  swój samochód przed konkurentami, z dumą chwali się nim wszem i wobec!

Dokładnie pół roku przed startem Dakaru 2015 Peugeot ujawnił szczegóły techniczne modelu DKR 2008 i pokazał kilka frapujących zdjęć. Jeżeli auto jeździ tak, jak się prezentuje, Francuzi mają sukces w kieszeni. Auto wygląda nieziemsko!

- W rajdach cross-country najważniejsza jest decyzja, czy startować autem z napędem na jedną czy dwie osie – mówi Bruno Famin, szef dywizji  Peugeot Sport. – Po długim zastanowieniu zdecydowaliśmy się wybrać napęd na tylne koła, który ma dużą liczbę zalet.

DKR2008_114Atuty tylnonapędowych aut wymienia Jean-Christophe Pallier, który odpowiada za techniczną stronę przedsięwzięcia: - W motosporcie waga odgrywa decydującą rolę hottest celebrities – mówi. – W rajdach cross-country przepisy pozwalają, aby auta jednonapędowe były wyraźnie lżejsze od pojazdów 4x4.  Możemy również użyć większych kół, które stanowią dodatkową korzyść podczas jazdy po dziurach. Za ich sprawą byliśmy w stanie maksymalne zwiększyć kąt natarcia – nasz Peugeot może praktycznie wspiąć się na pionową ścianę! I to jeszcze nie wszystko! Większy skok zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – to również większe możliwości podczas jazdy po wydmach i w niepewnym terenie. 

Nie można również zapomnieć o centralnym systemie pompowania kół, który załoga obsługują nie opuszczając kabiny i nie zatrzymując auta. W rajdzie taki jak Dakar oznacza to zaoszczędzenie kolejnych cennych minut.

Francuzi dołożyli starań, by ich pojazd miał maksymalnie kompaktowe rozmiary: 2008 DKR ma niemal równe 4 metry długości i 2 metry szerokości, przy 2,8-metrowym rozstawie osi. Wynikało to z ich doświadczeń, które zdobyli na rajdach WRC: mniejsze auta były zwinniejsze od rywali. Kłopotem było jedynie „upchanie” pod karoserią wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Szczególne miejsce – w środku pojazdu – zajmuje wysokoprężny (!) silnik V6 biturbo o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM, charakteryzujący się potężnym momentem obrotowym sięgającym 800 Nm. Bak paliwa mieści 400 litrów ropy. Napęd przekazywany jest na tylną oś, a steruje nim wzdłużnie zamontowana, manualna, 6-biegowa  skrzynia sekwencyjna. Uwagę zwracają potężne koła – 37-calowe opony Michelin zostały założone na 17-calowe felgi z aluminium.

Peugeot ma wszystkie atuty, by wygrać Dakar. Ogromne doświadczenie w motosporcie, trójkę gwiazdorów, którzy rajd znają od podszewki, a także auto, które – jak widać – zalicza już testy w terenie. I jeszcze mnóstwo czasu, by dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Text: Arek Kwiecień, fot. Flavien Duhamel / Red Bull



DKR_Dane

Poczytaj:

  • Nowy Peugeot 3008. Francuski pocałunek
    Nowy Peugeot 3008. Francuski pocałunek

    Peugeot zaprezentował dziś drugą generację crossovera 3008, którego zadaniem będzie wygranie rywalizacji z licznymi autami konkurencji – m.in. Kią Sportage, Nissanem Qashqai, VW Tiguanem czy Renault Kadjar. Samochód niestety nie może pochwalić się napędem na cztery koła, ale poza tą jedną, oczywistą wadą skrywa całe mnóstwo zalet.

  • Toyota Hilux vs Volvo Truck – pojedynek na szosie
    Toyota Hilux vs Volvo Truck – pojedynek na szosie
    W sieci rekordy popularności biją filmy nagrane na rosyjskich drogach, które nierzadko budzą grozę większą niż horrory Johna Carpentera. Ale drogi w Tajlandii (podobnie jak kino azjatyckie) również mają się czym „pochwalić”. Jak myślicie, kto zwycięży w pojedynku obładowanej, ale nadal dość szybkiej Toyoty Hilux z potężnym zestawem ciężarowym Volvo? Ktoś tu komuś nadepnął na odcisk...
  • Jaguar SUV zadebiutuje na wrześniowym salonie we Frankfurcie
    Jaguar SUV zadebiutuje na wrześniowym salonie we Frankfurcie
    O „terenowym” (czy raczej uterenowionym) Jaguarze plotkuje się od dawna, a skoro w każdej plotce jest ździebko prawdy, oto najnowsza wiadomość: we wrześniu crossover zostanie zaprezentowany na salonie we Frankfurcie.
  • Range Rover cabrio z 1973 r. Cena? Nie zgadniecie
    Range Rover cabrio z 1973 r. Cena? Nie zgadniecie

    42-letnie auto z przebiegiem 100 tysięcy kilometrów to prawdziwy unikat. A jeśli na dodatek jest to Range Rover w rzadko spotykanej wersji cabrio, który przeszedł niedawno pełną restaurację, nie powinniśmy się dziwić, że jego cena oszacowana została na 200-232 tysiące złotych. Jeśli Wasz portfel jest na tyle zasobny, a samochód wpadł Wam w oko, odwiedzcie w dniach 14-15 listopada Birmingham, gdzie Range Rover będzie licytowany na aukcji NEC Classic Motor Show Sale.

  • 7 wspaniałych Jeepów na Easter Jeep Safari 2016
    7 wspaniałych Jeepów na Easter Jeep Safari 2016

    Już za kilka dni siedem nowych samochodów koncepcyjnych Jeep wyposażonych w bogatą gamę akcesoriów firmy Mopar i Jeep Performance Parts uda się na podbój wymagających szlaków wokół miasta Moab w Utah (USA), w ramach corocznej imprezy Easter Jeep Safari, która potrwa od 19 do 27 marca. Swój przyjazd na jubileuszową 50. edycję zlotu, która zbiega się z obchodami 75-lecia istnienia marki Jeep, zapowiedziało tysiące fanów jazdy w terenie.

  • Mercedes X-Class – projekt globalny
    Mercedes X-Class – projekt globalny
    Już rok temu informowaliśmy o pomyśle budowy pick-upa, który wzbogaci ofertę Mercedesa. Samochód będący efektem współpracy Daimlera i Nissana miałby być bliskim krewniakiem Nissana Navary. Dziś znamy więcej szczegółów na temat tego projektu oraz prawdopodobną nazwę auta, który otrzyma oznaczenie X-Class lub Z-Class.