Land Serwis

Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji

Regułą jest, że czołowe zespoły cross-country niechętnie zdradzają sekrety swoich rajdówek. Zdarza się, że nawet w przeddzień Dakaru dane techniczne wciąż pozostają nieujawnione. Team Peugeota, który po ćwierćwieczu powraca do rywalizacji w Dakarze, przejawiając duży apetyt na zwycięstwo (gdy ma się w składzie Peterhansela, Sainza i Despresa, można nawet celować w wywalczenie wszystkich miejsc na podium...), prezentuje zupełnie inne podejście – zamiast chować  swój samochód przed konkurentami, z dumą chwali się nim wszem i wobec!

Dokładnie pół roku przed startem Dakaru 2015 Peugeot ujawnił szczegóły techniczne modelu DKR 2008 i pokazał kilka frapujących zdjęć. Jeżeli auto jeździ tak, jak się prezentuje, Francuzi mają sukces w kieszeni. Auto wygląda nieziemsko!

- W rajdach cross-country najważniejsza jest decyzja, czy startować autem z napędem na jedną czy dwie osie – mówi Bruno Famin, szef dywizji  Peugeot Sport. – Po długim zastanowieniu zdecydowaliśmy się wybrać napęd na tylne koła, który ma dużą liczbę zalet.

DKR2008_114Atuty tylnonapędowych aut wymienia Jean-Christophe Pallier, który odpowiada za techniczną stronę przedsięwzięcia: - W motosporcie waga odgrywa decydującą rolę hottest celebrities – mówi. – W rajdach cross-country przepisy pozwalają, aby auta jednonapędowe były wyraźnie lżejsze od pojazdów 4x4.  Możemy również użyć większych kół, które stanowią dodatkową korzyść podczas jazdy po dziurach. Za ich sprawą byliśmy w stanie maksymalne zwiększyć kąt natarcia – nasz Peugeot może praktycznie wspiąć się na pionową ścianę! I to jeszcze nie wszystko! Większy skok zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – to również większe możliwości podczas jazdy po wydmach i w niepewnym terenie. 

Nie można również zapomnieć o centralnym systemie pompowania kół, który załoga obsługują nie opuszczając kabiny i nie zatrzymując auta. W rajdzie taki jak Dakar oznacza to zaoszczędzenie kolejnych cennych minut.

Francuzi dołożyli starań, by ich pojazd miał maksymalnie kompaktowe rozmiary: 2008 DKR ma niemal równe 4 metry długości i 2 metry szerokości, przy 2,8-metrowym rozstawie osi. Wynikało to z ich doświadczeń, które zdobyli na rajdach WRC: mniejsze auta były zwinniejsze od rywali. Kłopotem było jedynie „upchanie” pod karoserią wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Szczególne miejsce – w środku pojazdu – zajmuje wysokoprężny (!) silnik V6 biturbo o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM, charakteryzujący się potężnym momentem obrotowym sięgającym 800 Nm. Bak paliwa mieści 400 litrów ropy. Napęd przekazywany jest na tylną oś, a steruje nim wzdłużnie zamontowana, manualna, 6-biegowa  skrzynia sekwencyjna. Uwagę zwracają potężne koła – 37-calowe opony Michelin zostały założone na 17-calowe felgi z aluminium.

Peugeot ma wszystkie atuty, by wygrać Dakar. Ogromne doświadczenie w motosporcie, trójkę gwiazdorów, którzy rajd znają od podszewki, a także auto, które – jak widać – zalicza już testy w terenie. I jeszcze mnóstwo czasu, by dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Text: Arek Kwiecień, fot. Flavien Duhamel / Red Bull



DKR_Dane

Poczytaj:

  • Paka dla Zwierzaka - charytatywny projekt MudProject KrakOff-Road Team
    Paka dla Zwierzaka - charytatywny projekt MudProject KrakOff-Road Team

    Grupa Offroadowa z Krakowa, czyli MudProject KrakOff-Road Team po raz drugi już organizuje akcję charytatywną „Paka dla Zwierzaka”, której beneficjentem będzie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Krakowie. Rok wcześniej raczkując jeszcze w temacie, udało się zebrać 862,63 zł, a wszystkie osoby, które dokonały wpłaty wprost na Krakowskie Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami i przesłały potwierdzenie przelewu do grupy MudProject, brały udział w losowaniu wyjazdu off-roadowego. Cała akcja zakończyła się sukcesem i zadowoleniem uczestników, a przede wszystkim – zakupem dużej ilości karmy i niezbędnych artykułów przez Schronisko dla swoich podopiecznych.

  • Chicherit pełen poświęcenia. Zebra Buggy powróci na Dakar 2016
    Chicherit pełen poświęcenia. Zebra Buggy powróci na Dakar 2016

    To była jedna z najbardziej heroicznych bitew tegorocznego Dakaru. Guerlain Chicherit, były mistrz świata w narciarskim freestyle'u, a później znakomity kierowca terenowy, mający na swym koncie cztery Dakary ukończone w pierwszej dziesiątce „generalki” i niesamowite wyczyny w rodzaju podniebnego salta za kierownicą MINI, w tym roku walczył tylko (i aż) o to, by po prostu dotrzeć do mety swoim Zebra Buggy. Auto odziedziczone po Al-Attiyahu jakby zawzięło się, aby wcześniej zakończyć maraton, ale Chicherit wciąż nie dawał za wygraną. I ostatecznie dopiął swego - pokonał całą trasę, finiszując na 45. miejscu. Wydawałoby się, że francuski zawodnik będzie chciał szybko zapomnieć o tej traumie, ale... niedawno okazało się, że w Dakarze 2016 ponownie stanie na starcie swoim buggy. Czy tym razem pójdzie im lepiej?

  • Frankfurt 2013: Citroen Cactus – kłuje w oczy
    Frankfurt 2013: Citroen Cactus – kłuje w oczy
    Citroen zrzucił zasłonę z koncepcyjnego modelu crossovera Cactus, którego oficjalna premiera będzie miała miejsce we Frankfurcie. Sukcesor innego konceptu – C-Cactus z 2007 roku – jest zapowiedzią przyszłych modeli z segmentu C.
  • Mazowieckie Trawersy – jedziemy dla Marcina Owczarka
    Mazowieckie Trawersy – jedziemy dla Marcina Owczarka
    Zapraszamy wszystkich miłośników jazdy w terenie na reaktywowaną imprezę o nazwie Mazowieckie Trawersy (29-30.06). Impreza ma charakter charytatywny, a jej celem jest pomoc w leczeniu naszego chorego Kolegi Marcina Owczarka.
  • Magister MITJET, czyli MGR Rally Team w nowym aucie
    Magister MITJET, czyli MGR Rally Team w nowym aucie
    Aktualny mistrz Polski RMPST w klasie TH Piotr Gadomski, znany wszystkim jako "Gibon", wraz z pilotem Tomaszem Widerą w przyszłym sezonie stanie do walki egzotycznym pojazdem Mitjet Offroad, którego twórcą jest znany w światku wyścigowym Jane Philipe Drayout.
  • Range Rover Remote Control - koniec czy przyszłość off-roadu?
    Range Rover Remote Control - koniec czy przyszłość off-roadu?

    Dziś każdy z nas może stać się Ronaldo lub Messim, grając na PlayStation w FIFA2015, a być może już za kilka lat Nasser Al-Attiyah nie będzie musiał wsiadać do swego MINI, by wygrać kolejną edycję Dakaru. Aby odnieść zwycięstwo, wystarczy mu... smartfon z najnowszym oprogramowaniem do zdalnego sterowania samochodem, którego prototypową wersję opracował właśnie Land Rover.