Land Serwis

Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji

Regułą jest, że czołowe zespoły cross-country niechętnie zdradzają sekrety swoich rajdówek. Zdarza się, że nawet w przeddzień Dakaru dane techniczne wciąż pozostają nieujawnione. Team Peugeota, który po ćwierćwieczu powraca do rywalizacji w Dakarze, przejawiając duży apetyt na zwycięstwo (gdy ma się w składzie Peterhansela, Sainza i Despresa, można nawet celować w wywalczenie wszystkich miejsc na podium...), prezentuje zupełnie inne podejście – zamiast chować  swój samochód przed konkurentami, z dumą chwali się nim wszem i wobec!

Dokładnie pół roku przed startem Dakaru 2015 Peugeot ujawnił szczegóły techniczne modelu DKR 2008 i pokazał kilka frapujących zdjęć. Jeżeli auto jeździ tak, jak się prezentuje, Francuzi mają sukces w kieszeni. Auto wygląda nieziemsko!

- W rajdach cross-country najważniejsza jest decyzja, czy startować autem z napędem na jedną czy dwie osie – mówi Bruno Famin, szef dywizji  Peugeot Sport. – Po długim zastanowieniu zdecydowaliśmy się wybrać napęd na tylne koła, który ma dużą liczbę zalet.

DKR2008_114Atuty tylnonapędowych aut wymienia Jean-Christophe Pallier, który odpowiada za techniczną stronę przedsięwzięcia: - W motosporcie waga odgrywa decydującą rolę hottest celebrities – mówi. – W rajdach cross-country przepisy pozwalają, aby auta jednonapędowe były wyraźnie lżejsze od pojazdów 4x4.  Możemy również użyć większych kół, które stanowią dodatkową korzyść podczas jazdy po dziurach. Za ich sprawą byliśmy w stanie maksymalne zwiększyć kąt natarcia – nasz Peugeot może praktycznie wspiąć się na pionową ścianę! I to jeszcze nie wszystko! Większy skok zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – to również większe możliwości podczas jazdy po wydmach i w niepewnym terenie. 

Nie można również zapomnieć o centralnym systemie pompowania kół, który załoga obsługują nie opuszczając kabiny i nie zatrzymując auta. W rajdzie taki jak Dakar oznacza to zaoszczędzenie kolejnych cennych minut.

Francuzi dołożyli starań, by ich pojazd miał maksymalnie kompaktowe rozmiary: 2008 DKR ma niemal równe 4 metry długości i 2 metry szerokości, przy 2,8-metrowym rozstawie osi. Wynikało to z ich doświadczeń, które zdobyli na rajdach WRC: mniejsze auta były zwinniejsze od rywali. Kłopotem było jedynie „upchanie” pod karoserią wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Szczególne miejsce – w środku pojazdu – zajmuje wysokoprężny (!) silnik V6 biturbo o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM, charakteryzujący się potężnym momentem obrotowym sięgającym 800 Nm. Bak paliwa mieści 400 litrów ropy. Napęd przekazywany jest na tylną oś, a steruje nim wzdłużnie zamontowana, manualna, 6-biegowa  skrzynia sekwencyjna. Uwagę zwracają potężne koła – 37-calowe opony Michelin zostały założone na 17-calowe felgi z aluminium.

Peugeot ma wszystkie atuty, by wygrać Dakar. Ogromne doświadczenie w motosporcie, trójkę gwiazdorów, którzy rajd znają od podszewki, a także auto, które – jak widać – zalicza już testy w terenie. I jeszcze mnóstwo czasu, by dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Text: Arek Kwiecień, fot. Flavien Duhamel / Red Bull



DKR_Dane

Poczytaj:

  • Dakar 2016 nie dla Peru
    Dakar 2016 nie dla Peru

    Peruwiański rząd wycofał się z organizacji rajdu Dakar 2016. Powodem są niekorzystne warunki atmosferyczne, które spodziewane są na początku przyszłego roku. Przyszłoroczna edycja rajdu nie wystartuje więc z Limy, jak wstępnie zapowiadano. Nowy przebieg trasy poznamy w połowie września.

  • Nowy Peugeot 3008. Francuski pocałunek
    Nowy Peugeot 3008. Francuski pocałunek

    Peugeot zaprezentował dziś drugą generację crossovera 3008, którego zadaniem będzie wygranie rywalizacji z licznymi autami konkurencji – m.in. Kią Sportage, Nissanem Qashqai, VW Tiguanem czy Renault Kadjar. Samochód niestety nie może pochwalić się napędem na cztery koła, ale poza tą jedną, oczywistą wadą skrywa całe mnóstwo zalet.

  • Mercedes GLA – nadrabianie zaległości
    Mercedes GLA – nadrabianie zaległości
    Oto nowy Mercedes z napędem 4x4. Model GLA może nie jest stuprocentową terenówką, ale na pewno stanowi ciekawą propozycję dla osób, które okazjonalnie chciałyby zjechać z asfaltu. Producent ze Stuttgartu nadrabia zaległości – jego konkurenci: Audi czy BMW już od dawna mają takie auta w ofercie.
  • IV OFF-ROAD SHOW POLAND 2015 - relacja na żywo
    IV OFF-ROAD SHOW POLAND 2015 - relacja na żywo

    Terenowy rok ma się ku końcowi, a jednym z finałowych wydarzeń są coroczne targi Off-Road Show Poland, na których spotkać można głównych aktorów mijającego sezonu. Tradycyjnie serdecznie zapraszamy Was do odwiedzenia Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska w Warszawie, przy ulicy Marsa 56C, gdzie spotkacie możecie m.in. aktualnych mistrzów Polski RMPST, specjalistów od jazdy w ekstremalnym terenie, światowych globetrotterów i... redakcje portali: TERENOWO.PL oraz PASSION4TRAVEL.PL, które w tym roku połączyły siły na wspólnym stanowisku. Przybywajcie, bo rzadka to okazja, by w jednym miejscu zobaczyć tak różnorodne machiny terenowe - lśniące nowością światowe premiery, a obok nich 100-procentowe zmoty, które dopiero co wynurzyły się z błota. A kto z Was nie może, zapraszamy do regularnego zaglądania w ciągu najbliższych 2 dni na łamy portalu TERENOWO.PL, gdzie będziemy starali się zaprezentować możliwie jak najwięcej terenowych eksponatów.

  • Range Rover Sport i Evoque w wersji RS – mocy przybywaj!
    Range Rover Sport i Evoque w wersji RS – mocy przybywaj!
    Land Rover szykuje sportowe odmiany modeli Range Rover Sport i Evoque. 300-konny Evoque RS powinien zadebiutować już w tym roku, podczas gdy 542-konny RR Sport RS spodziewany jest w 2014 roku.
  • Hołowczyc, Kaczmarski, Kazberuk i Szustkowski, czyli Lotto Rally Team
    Hołowczyc, Kaczmarski, Kazberuk i Szustkowski, czyli Lotto Rally Team
    W czwartek w Warszawie odbyła się prezentacja zespołu Lotto Rally Team, którego siłą mają być relacje budowane na linii mistrz-uczeń. Totalizator sportowy stworzył trzy duety: Krzysztof Hołowczyc - Martin Kaczmarski, Waldemar i Bartłomiej Marszałek oraz Jarosław Kazberuk - Robin Szustkowski.