Land Serwis

Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji

Regułą jest, że czołowe zespoły cross-country niechętnie zdradzają sekrety swoich rajdówek. Zdarza się, że nawet w przeddzień Dakaru dane techniczne wciąż pozostają nieujawnione. Team Peugeota, który po ćwierćwieczu powraca do rywalizacji w Dakarze, przejawiając duży apetyt na zwycięstwo (gdy ma się w składzie Peterhansela, Sainza i Despresa, można nawet celować w wywalczenie wszystkich miejsc na podium...), prezentuje zupełnie inne podejście – zamiast chować  swój samochód przed konkurentami, z dumą chwali się nim wszem i wobec!

Dokładnie pół roku przed startem Dakaru 2015 Peugeot ujawnił szczegóły techniczne modelu DKR 2008 i pokazał kilka frapujących zdjęć. Jeżeli auto jeździ tak, jak się prezentuje, Francuzi mają sukces w kieszeni. Auto wygląda nieziemsko!

- W rajdach cross-country najważniejsza jest decyzja, czy startować autem z napędem na jedną czy dwie osie – mówi Bruno Famin, szef dywizji  Peugeot Sport. – Po długim zastanowieniu zdecydowaliśmy się wybrać napęd na tylne koła, który ma dużą liczbę zalet.

DKR2008_114Atuty tylnonapędowych aut wymienia Jean-Christophe Pallier, który odpowiada za techniczną stronę przedsięwzięcia: - W motosporcie waga odgrywa decydującą rolę hottest celebrities – mówi. – W rajdach cross-country przepisy pozwalają, aby auta jednonapędowe były wyraźnie lżejsze od pojazdów 4x4.  Możemy również użyć większych kół, które stanowią dodatkową korzyść podczas jazdy po dziurach. Za ich sprawą byliśmy w stanie maksymalne zwiększyć kąt natarcia – nasz Peugeot może praktycznie wspiąć się na pionową ścianę! I to jeszcze nie wszystko! Większy skok zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – to również większe możliwości podczas jazdy po wydmach i w niepewnym terenie. 

Nie można również zapomnieć o centralnym systemie pompowania kół, który załoga obsługują nie opuszczając kabiny i nie zatrzymując auta. W rajdzie taki jak Dakar oznacza to zaoszczędzenie kolejnych cennych minut.

Francuzi dołożyli starań, by ich pojazd miał maksymalnie kompaktowe rozmiary: 2008 DKR ma niemal równe 4 metry długości i 2 metry szerokości, przy 2,8-metrowym rozstawie osi. Wynikało to z ich doświadczeń, które zdobyli na rajdach WRC: mniejsze auta były zwinniejsze od rywali. Kłopotem było jedynie „upchanie” pod karoserią wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Szczególne miejsce – w środku pojazdu – zajmuje wysokoprężny (!) silnik V6 biturbo o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM, charakteryzujący się potężnym momentem obrotowym sięgającym 800 Nm. Bak paliwa mieści 400 litrów ropy. Napęd przekazywany jest na tylną oś, a steruje nim wzdłużnie zamontowana, manualna, 6-biegowa  skrzynia sekwencyjna. Uwagę zwracają potężne koła – 37-calowe opony Michelin zostały założone na 17-calowe felgi z aluminium.

Peugeot ma wszystkie atuty, by wygrać Dakar. Ogromne doświadczenie w motosporcie, trójkę gwiazdorów, którzy rajd znają od podszewki, a także auto, które – jak widać – zalicza już testy w terenie. I jeszcze mnóstwo czasu, by dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Text: Arek Kwiecień, fot. Flavien Duhamel / Red Bull



DKR_Dane

Poczytaj:

  • Elektryczny Land Rover Defender – jak w raju
    Elektryczny Land Rover Defender – jak w raju
    Elektryczny Defender, o którym szczegółowo pisaliśmy w marcu, wszedł w kolejną fazę testów. I co najciekawsze – otwartych dla publiczności. Właśnie rozpoczął służbę na drogach Projektu Raj (Eden Project) w Cornwall.
  • Marzenia czy mrzonki. Defender przyszłości na służbie
    Marzenia czy mrzonki. Defender przyszłości na służbie
    Wiemy już, że na premierę następcy Defendera przyjdzie nam poczekać aż do 2019 roku. Wiemy również, że nie będzie to raczej auto naszych marzeń. Ale będzie musiało sprostać zadaniom, z którymi dotąd radził sobie Land Rover. Pięć autorskich wizji DC100 "na służbie" zaprezentowali niedawno graficy portalu carwow.co.uk.
  • Mercedes X-Class – projekt globalny
    Mercedes X-Class – projekt globalny
    Już rok temu informowaliśmy o pomyśle budowy pick-upa, który wzbogaci ofertę Mercedesa. Samochód będący efektem współpracy Daimlera i Nissana miałby być bliskim krewniakiem Nissana Navary. Dziś znamy więcej szczegółów na temat tego projektu oraz prawdopodobną nazwę auta, który otrzyma oznaczenie X-Class lub Z-Class.
  • Tragiczna śmierć Vadima Nesterchuka
    Tragiczna śmierć Vadima Nesterchuka
    Ukraiński rajdowiec Vadim Nesterchuk, szef zespołu SIXT, zmarł z wyczerpania i odwodnienia podczas poniedziałkowego treningu na pustyni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zawodnik przygotowywał się do startu w lipcowym Silk Way Rally.
  • I Offroad Show Poland - relacja na żywo
    I Offroad Show Poland - relacja na żywo
    Halę targów wypełnił zapach spalin i warkot silników – to znak, że impreza dobiegła końca. Dziękujemy za uwagę, mamy nadzieję, że choć trochę odmalowaliśmy jej atmosferę i opisaliśmy zaprezentowane atrakcje. Premierowa edycja zgromadziła wielu wystawców i cieszyła się dużym zainteresowaniem zwiedzających, co wróży jej różaną przyszłość. Do zobaczenia za rok w (jeszcze) większym towarzystwie!:) Relacjonowali dla Was: Kamil Jabłoński i Arek Kwiecień
  • Audi Q6 - elektryzujący
    Audi Q6 - elektryzujący

    Nieoficjalnie wiadomo już, że podczas zbliżającego się salonu Frankfurt Motor Show, Audi pokaże nowy model Q6. Samochód otrzyma napęd elektryczny i wejdzie do sprzedaży w 2018 roku. Q6 będzie w stanie przejechać przynajmniej 500 kilometrów bez konieczności ładowania akumulatorów.