Land Serwis

Peugeot 2008 DKR na obozie treningowym przed rajdem Dakar 2015

Zaczęło się końcowe odliczanie do najbliższego rajdu Dakar. Zespół Peugeot-Total pracuje w szaleńczym tempie nad rozwojem swojej bestii – Peugeot 2008 DKR przy współudziale trzech wybitnych kierowców, w tym Cyrila Despresa, który odkrywa nowy świat doznań czterech kółek.

ZOBACZ TAKŻE: Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji | Transfer roku! Peterhansel przechodzi z teamu X-Raid do zespołu Peugeota | Peugeot 2008 DKR – król lew

Team Peugeot-Total jest już na nogach od 7 rano. Niczym komandosi na akcji, mechanicy opanowują bazę testową w Château Lastours, w której odbędzie się kolejna faza rozwoju samochodu. Liczy się każda minuta. Po raz pierwszy trzy zespoły dream teamu będą się zmieniać za kierownicą. Po wstępnych jazdach mających na celu wyeliminowanie błędów, przeprowadzonych w Freneuse, Monthléry i Le Creusot, można wypuścić bestię na kamieniste drogi, które dają przedsmak przygody, jaka ich czeka w Ameryce Łacińskiej. Doświadczony kierowca, jakim jest Carlos Sainz, pozwolił wyłapać nieuniknione problemy typowe dla wieku dziecięcego. Teraz będą go wspomagać dwaj nowi członkowie zespołu. Program testów obejmuje zatwierdzenie zmian w podwoziu i układzie chłodzenia.

Stéphane Peterhansel zajmuje miejsce w wysoko zawieszonej kabinie swojego nowego pojazdu. Francuski mistrz kieruje się ku drodze, która stanowi prawdziwe wyzwanie nawet dla samochodu, który ma żyłkę do przygód. W miarę pokonywania kolejnych kilometrów Stéphane odczuwa prawdziwy szok kulturowy. „Przesiadka na samochód z napędem na dwa koła to niesamowita zmiana!” - rzuca zafascynowany nowym autem.

Kolejne jazdy potwierdzają pierwsze wrażenie: „Nigdy jeszcze nie prowadziłem samochodu o tak dużym skoku zawieszenia. Ale prawdziwą niespodzianką jest to, jak Peugeot 2008 DKR pokonuje dziury w drodze i jak reaguje zawieszenie. Przywykłem do tego, że mną rzuca, a teraz odkrywam, że można skutecznie, a jednocześnie płynnie pokonywać takie nierówności. W miejscach, gdzie instynktownie boisz się wstrząsu, bierze go na siebie zawieszenie i duże koła. To świetne wrażenie. Można pokonywać dziury z prędkością 120 lub 130 km/h zamiast 80. Będę musiał zmienić swój styl prowadzenia samochodu…” Zwłaszcza, że to prawdziwa bestia z temperamentem! „Napęd na dwa koła daje więcej zabawy i wymaga większej precyzji w prowadzeniu. Jest nieco trudniejszy do kontrolowania. Cały czas trzeba jechać na granicy. Jeśli chodzi o resztę, to silnik jest dobry, skrzynia biegów też chodzi dobrze… Jeszcze daleko co prawda do optymalnych ustawień, ale pierwsze wrażenie jest bardzo dobre – samochód ma duży potencjał.”

A co powiedzieć o oczekiwaniach Cyrila Despresa? Ten eks-motocyklista rajdowy, pięciokrotny zwycięzca w rajdzie Dakar na dwóch kółkach, zaczyna nowe życie za kierownicą samochodu. Na kilka chwil przed skokiem w nieznane widać po nim niecierpliwość z lekką nutą niepokoju, który stara się ukryć. Po rekonesansowej jeździe Stéphane’a Peterhansela przychodzi moment, w którym po raz pierwszy może zasiąść za sterami auta – oczy mu się śmieją i cały promienieje, jak dziecko przed górą świątecznych prezentów. Świadom tego, że uczestniczy w historycznej chwili, włącza silnik i zdeterminowany rusza na oczach całego zespołu w galop inicjacyjnej próby. Po kilkudziesięciu kilometrach wraca do bazy – na jego twarzy łzy emocji mieszają się z kroplami potu. „To niesamowite! – rzuca jeszcze pod wrażeniem tego doświadczenia. - Pod każdym względem znacznie lepsze, niż to, co mogłem sobie wyobrazić! I to jeszcze nie poszedłem na całość…”

Spowiada się też inżynierom z popełnionego błędu: „W pewnej chwili zdekoncentrowałem się. Przegapiłem zmianę biegu na niższy i pojechałem na zbyt latest celebrity news wysokich obrotach…” Gilles Picard, dwukrotny zwycięzca w rajdzie Dakar u boku Luca Alphanda i też eks-kierowca motoru wydaje się niemniej bardzo zadowolony z początków nowego członka zespołu. „Ściemnia, jak to młodzi. Naprawdę czysto prowadzi!”

W pobliżu Carloz Sainz wsiada już do kabiny Peugeot 2008 DKR. Patrzył na pierwszy start Cyrila z życzliwością „starszego brata”. „Jestem pewny, że zrobi dobrą robotę i zresztą jestem gotów mu pomóc. Stéphane i pozostali pokazali, że motocykliści rajdowi mogą też być świetnymi kierowcami samochodowymi i wiem, że to groźny zawodnik”. Program przygotowany przez inżynierów na lato nie pozostawił trzem zespołom czasu na długie wakacje – jazdy treningowe będą prowadzone w intensywnym tempie aż do wyjazdu do Ameryki Południowej!
MM, fot. Red Bull

Zaczęło się odliczanie do najbliższego rajdu Dakar. Zespół Peugeot-Total pracuje w szaleńczym tempie nad rozwojem swojej bestii – Peugeot 2008 DKR przy współudziale trzech wybitnych kierowców, w tym Cyrila Despresa, który odkrywa nowy świat doznań czterech kółek.

Poczytaj:

  • Huntsman 6x6 i  G 500 4x4² – z terenu na salony
    Huntsman 6x6 i G 500 4x4² – z terenu na salony

    Zgodnie z zapowiedziami na salonie motoryzacyjnym w Genewie zaprezentowane zostały dwie „czystej krwi” terenówki, których potencjał terenowy został znacznie podniesiony za sprawą śmiałych modyfikacji. Sześciokołowy Kahn Design Flying Huntsman 110 WB 6x6 Concept oraz wyposażony w zwolnice Mercedes G 500 4x4² to auta, obok których trudno przejść obojętnie.

  • Nowy Land Rover Discovery Sport – nie dla niego Camel Trophy
    Nowy Land Rover Discovery Sport – nie dla niego Camel Trophy
    Wielu z nas Land Rover Discovery już zawsze kojarzyć się będzie z legendarnym Camel Trophy i sprawną, dzielną terenówką (i przy okazji nieco awaryjną). Nawet współczesne Disco 3 i 4 były autami, którymi śmiało można było zjechać z asfaltu. Nowy Land Rover Discovery Sport, którego zdjęcia dziś po raz pierwszy oficjalnie zostały pokazane światu, niestety nie prezentuje już użytkowego charakteru – stał się nowoczesnym, komfortowym... crossoverem.
  • GORM 24H Central Europe Race 2015 - granice wytrzymałości
    GORM 24H Central Europe Race 2015 - granice wytrzymałości

    W weekend 7-8 sierpnia na torze offroadowym w Olszynie koło Lubania miała miejsce najważniejsza runda  offroadowych mistrzostw Niemiec i Europy, czyli długodystansowy wyścig GORM 24 H CENTRAL EUROPE RACE. Niesamowity upał i tumany kurzu towarzyszyły 39 załogom ścigającym się po 16-kilometrowej pętli (skróconej ze względu na ekstremalnie trudne warunki pogodowe). Zawodnicy startowali pojazdami typu buggy, quadami oraz samochodami 4x4.

  • Seat Ateca - hiszpański pierwszoligowiec
    Seat Ateca - hiszpański pierwszoligowiec
    Seat Ateca to oficjalna nazwa nowego crossovera z Hiszpanii, który zadebiutuje na salonie motoryzacyjnym w Genewie. Nieduże rozmiary, niewysilone silniki i dostępny w opcji napęd na cztery koła czynią z niego ciekawą propozycję dla tych, którzy szukają zwinnego auta do miasta i w nietrudny teren.
  • Loeb i Hirvonen - kolejne gwiazdy na dakarowym firmamencie?
    Loeb i Hirvonen - kolejne gwiazdy na dakarowym firmamencie?

    Sebastien Loeb i Mikko Hirvonen to światowej klasy kierowcy WRC, którzy niebawem być może zadebiutują w rajdzie Dakar. Obaj zaliczyli ostatnio jazdy testowe w Maroko.

  • Koniec epoki Defendera. Nie czas (jeszcze) na łzy
    Koniec epoki Defendera. Nie czas (jeszcze) na łzy

    Zbliża się koniec produkcji Defendera, z którym - jak wiadomo - pożegnamy się już za miesiąc. Po wypuszczeniu na rynek 2 milionów egzemplarzy Land Rover postanowił zrezygnować z legendarnego modelu, który przez wielu traktowany jest jako ikona off-roadu. Zastąpi go nowy Defender, którego premiera spodziewana jest w 2018 roku, a rozpoczęcie sprzedaży - w 2019.  Czy okaże się godnym sukcesorem?