Land Serwis

Peugeot 2008 DKR na obozie treningowym przed rajdem Dakar 2015

Zaczęło się końcowe odliczanie do najbliższego rajdu Dakar. Zespół Peugeot-Total pracuje w szaleńczym tempie nad rozwojem swojej bestii – Peugeot 2008 DKR przy współudziale trzech wybitnych kierowców, w tym Cyrila Despresa, który odkrywa nowy świat doznań czterech kółek.

ZOBACZ TAKŻE: Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji | Transfer roku! Peterhansel przechodzi z teamu X-Raid do zespołu Peugeota | Peugeot 2008 DKR – król lew

Team Peugeot-Total jest już na nogach od 7 rano. Niczym komandosi na akcji, mechanicy opanowują bazę testową w Château Lastours, w której odbędzie się kolejna faza rozwoju samochodu. Liczy się każda minuta. Po raz pierwszy trzy zespoły dream teamu będą się zmieniać za kierownicą. Po wstępnych jazdach mających na celu wyeliminowanie błędów, przeprowadzonych w Freneuse, Monthléry i Le Creusot, można wypuścić bestię na kamieniste drogi, które dają przedsmak przygody, jaka ich czeka w Ameryce Łacińskiej. Doświadczony kierowca, jakim jest Carlos Sainz, pozwolił wyłapać nieuniknione problemy typowe dla wieku dziecięcego. Teraz będą go wspomagać dwaj nowi członkowie zespołu. Program testów obejmuje zatwierdzenie zmian w podwoziu i układzie chłodzenia.

Stéphane Peterhansel zajmuje miejsce w wysoko zawieszonej kabinie swojego nowego pojazdu. Francuski mistrz kieruje się ku drodze, która stanowi prawdziwe wyzwanie nawet dla samochodu, który ma żyłkę do przygód. W miarę pokonywania kolejnych kilometrów Stéphane odczuwa prawdziwy szok kulturowy. „Przesiadka na samochód z napędem na dwa koła to niesamowita zmiana!” - rzuca zafascynowany nowym autem.

Kolejne jazdy potwierdzają pierwsze wrażenie: „Nigdy jeszcze nie prowadziłem samochodu o tak dużym skoku zawieszenia. Ale prawdziwą niespodzianką jest to, jak Peugeot 2008 DKR pokonuje dziury w drodze i jak reaguje zawieszenie. Przywykłem do tego, że mną rzuca, a teraz odkrywam, że można skutecznie, a jednocześnie płynnie pokonywać takie nierówności. W miejscach, gdzie instynktownie boisz się wstrząsu, bierze go na siebie zawieszenie i duże koła. To świetne wrażenie. Można pokonywać dziury z prędkością 120 lub 130 km/h zamiast 80. Będę musiał zmienić swój styl prowadzenia samochodu…” Zwłaszcza, że to prawdziwa bestia z temperamentem! „Napęd na dwa koła daje więcej zabawy i wymaga większej precyzji w prowadzeniu. Jest nieco trudniejszy do kontrolowania. Cały czas trzeba jechać na granicy. Jeśli chodzi o resztę, to silnik jest dobry, skrzynia biegów też chodzi dobrze… Jeszcze daleko co prawda do optymalnych ustawień, ale pierwsze wrażenie jest bardzo dobre – samochód ma duży potencjał.”

A co powiedzieć o oczekiwaniach Cyrila Despresa? Ten eks-motocyklista rajdowy, pięciokrotny zwycięzca w rajdzie Dakar na dwóch kółkach, zaczyna nowe życie za kierownicą samochodu. Na kilka chwil przed skokiem w nieznane widać po nim niecierpliwość z lekką nutą niepokoju, który stara się ukryć. Po rekonesansowej jeździe Stéphane’a Peterhansela przychodzi moment, w którym po raz pierwszy może zasiąść za sterami auta – oczy mu się śmieją i cały promienieje, jak dziecko przed górą świątecznych prezentów. Świadom tego, że uczestniczy w historycznej chwili, włącza silnik i zdeterminowany rusza na oczach całego zespołu w galop inicjacyjnej próby. Po kilkudziesięciu kilometrach wraca do bazy – na jego twarzy łzy emocji mieszają się z kroplami potu. „To niesamowite! – rzuca jeszcze pod wrażeniem tego doświadczenia. - Pod każdym względem znacznie lepsze, niż to, co mogłem sobie wyobrazić! I to jeszcze nie poszedłem na całość…”

Spowiada się też inżynierom z popełnionego błędu: „W pewnej chwili zdekoncentrowałem się. Przegapiłem zmianę biegu na niższy i pojechałem na zbyt latest celebrity news wysokich obrotach…” Gilles Picard, dwukrotny zwycięzca w rajdzie Dakar u boku Luca Alphanda i też eks-kierowca motoru wydaje się niemniej bardzo zadowolony z początków nowego członka zespołu. „Ściemnia, jak to młodzi. Naprawdę czysto prowadzi!”

W pobliżu Carloz Sainz wsiada już do kabiny Peugeot 2008 DKR. Patrzył na pierwszy start Cyrila z życzliwością „starszego brata”. „Jestem pewny, że zrobi dobrą robotę i zresztą jestem gotów mu pomóc. Stéphane i pozostali pokazali, że motocykliści rajdowi mogą też być świetnymi kierowcami samochodowymi i wiem, że to groźny zawodnik”. Program przygotowany przez inżynierów na lato nie pozostawił trzem zespołom czasu na długie wakacje – jazdy treningowe będą prowadzone w intensywnym tempie aż do wyjazdu do Ameryki Południowej!
MM, fot. Red Bull

Zaczęło się odliczanie do najbliższego rajdu Dakar. Zespół Peugeot-Total pracuje w szaleńczym tempie nad rozwojem swojej bestii – Peugeot 2008 DKR przy współudziale trzech wybitnych kierowców, w tym Cyrila Despresa, który odkrywa nowy świat doznań czterech kółek.

Poczytaj:

  • Land Rovera Defender Double Cab wg Kahn Design. Piękny i... elegancki?
    Land Rovera Defender Double Cab wg Kahn Design. Piękny i... elegancki?

    190 tysięcy złotych za dwuletniego Land Rovera Defendera Double Cab Pick Up z przebiegiem 51 tys. kilometrów? Niektórym wyda się to drogo, a niektórzy ocenią, że całkiem tanio. Mowa jednak nie o zwyczajnym Defenderze, ale aucie, który przeszedł tuning (głównie wizualny) w angielskim serwisie Kahn Design.

  • I po Dakarze 2016. Dylematy Nassera Al-Attiyaha
    I po Dakarze 2016. Dylematy Nassera Al-Attiyaha
    "Jestem wolnym człowiekiem" i "nie mam jeszcze kontraktu na przyszły rok", czyli słowa, które wypowiedział Nasser Al Attiyah na mecie rajdu Dakar 2016, uruchomiły lawinę spekulacji, jakim autem w przyszłym roku Katarczyk wystartuje w rajdzie. Najczęściej mówi się oczywiście o jego przejściu do zwycięskiego teamu Peugeota, ale chyba nie należy go skreślać przedwcześnie z kadry zespołu X-Raid.
  • NeoRaid Team na starcie 24 Horas TT Vila de Fronteira. Maraton na okrągło
    NeoRaid Team na starcie 24 Horas TT Vila de Fronteira. Maraton na okrągło

    Zespół NeoRaid Team po raz kolejny stanie na starcie zawodów 24-godzinnych, które ostatnio stały się jego specjalnością. 28 listopada polskie BMW Propulsion weźmie udział w portugalskim wyścigu 24 Horas TT Vila de Fronteira.

  • Nissan X-Patrol SUV – nie dla konserwatystów
    Nissan X-Patrol SUV – nie dla konserwatystów
    Po Defenderze i Gelendzie nieszczęście spadło na Patrola. Kolejna kultowa terenówka doczekała się swej wizji „godnej XXI wieku”. Wizji bliskiej niestety profanacji. I jak tu nie stać się off-roadowym konserwatystą???
  • Chevrolet Niva, czyli Roja wkracza w XXI wiek
    Chevrolet Niva, czyli Roja wkracza w XXI wiek
    Któż z nas nie zna Łady Niwy? – terenówki, która produkowana jest dłużej niż słynna Gelenda (od roku 1977). Rosyjski samochód, przez niektórych uznawany za auto kultowe, jest dziś już dość archaicznym wynalazkiem.
  • Oferta specjalna: do sprzedania Mitsubishi Pajero T1 Włodzimierza Grajka w nowej cenie!
    Oferta specjalna: do sprzedania Mitsubishi Pajero T1 Włodzimierza Grajka w nowej cenie!

    Włodzimierz Grajek, Mistrz Polski RMPST 2006, wystawia na sprzedaż rajdówkę - Mitsubishi Pajero T1, z której pomocą odniósł zwycięstwo na finałowej rundzie RMPST 2016 - rajdzie Baja Inter Cars. Samochód przeszedł niedawno kompletną odbudowę i jest gotowy do jazdy.  Nowa cena to 170 000 PLN.